Amisajokortti opettaa työelämän pelisääntöjä

työelämän ajokortti, ammttikoulu, nuoret ja työelämä
Työelämän ajokortti on suunniteltu yhteistyössä ammattioppilaitosten opiskelijoiden kanssa. Kolmiosainen verkkomateriaali sopii myös lähiopetuksen tueksi.

Amisajokortti opettaa työelämän pelisääntöjä

Julkaistu 12.12.2018 klo 14:10
ProStoori
Kirjoittanut
Päivä Maaniitty

Ammattiliitto Pron kehittämä niin sanottu amisajokortti, eli Työelämän ajokortti ammatillisissa oppilaitoksissa opiskeleville, on ollut kuluneen syksyn ajan pilotoinnissa kahdessa koulussa: Koulutuskeskus Salpauksessa Lahdessa sekä Business Collegessa Helsingissä. Seuraavan puolen vuoden aikana tiedon maksuttomasta oppimateriaalista toivotaan kiirivän Suomen ammatillisiin oppilaitoksiin laajemminkin.

Kyseessä on monikäyttöinen verkko-opetusmateriaali, joka on tarkoitettu tukemaan opettajien ja opinto-ohjaajien työtä.

– Pron Työelämän ajokortti ammattikorkeakoulussa opiskeleville on ollut käytössä jo pitkään. Meillä oli huoli siitä, miten hyvät työelämätaidot opiskelijoilla on ja miten he pärjäävät työelämässä. Samoissa asioissa voimme auttaa myös ammattikouluissa opiskelevia, toteaa Ammattiliitto Pron koulutusasiantuntija Anne Teittinen.

Amisajokortti on monikäyttöinen verkko-opetusmateriaali, joka on tarkoitettu tukemaan opettajien ja opinto-ohjaajien työtä.

Amisajokortin opetusmateriaali on kolmiosainen, ja osat toimivat niin yhdessä kuin erikseen. Ensimmäisessä osassa pohditaan omia kiinnostuksen kohteita ja luodaan urasuunnitelmaa, toisessa opitaan kertomaan omasta osaamisesta cv:ssä, työhakemuksessa ja työhaastattelussa, ja kolmannessa perehdytään työsopimuksen sisältöön sekä omiin velvollisuuksiin ja oikeuksiin työpaikalla.

Opiskelijat mukana suunnittelutyössä

Koulutuspaketin suunnittelussa oli opettajien lisäksi mukana opiskelijoita. Heidän mielipidettään kuultiin kaikissa vaiheissa alkaen visuaalisesta ilmeestä materiaalin käytettävyyteen.

– Ajattelimme aluksi, että ilmiasu voisi olla toiminnallinen tai pelimäinen, mutta luovuimme ajatuksesta nuorilta saamamme palautteen vuoksi. He toivoivat, että tärkeistä työasioista puhutaan asia edellä – pelejä pelaillaan sitten vapaa-aikana. Avaruusteemakin vaihtui opiskelijoiden toiveesta suomalaiseen metsään, Teittinen kertoo.

Ajattelimme aluksi, että ilmiasu voisi olla toiminnallinen tai pelimäinen, mutta luovuimme ajatuksesta nuorilta saamamme palautteen vuoksi. He toivoivat, että tärkeistä työasioista puhutaan asia edellä.

Amisajokortti on suunniteltu sopimaan valtakunnalliseen opetusohjelmaan. Se noudattaa ammatillisten perustutkintojen Työelämässä toimiminen- ja Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet -opintojaksojen tavoitteita. Materiaali on kaikkien alojen opiskelijoille yhteinen. Sen opettamiseen tarvitaan myös omat alansa tuntevia opettajia.

Teittisen mukaan tarkoitus on tiedon välittämisen lisäksi ohjata opiskelijoita oikeiden tiedonlähteiden äärelle ja verkostoihin.

– Emme tiedä tulevaisuuden työelämän kaikkia osaamiskombinaatioita. Siksi kannustamme katsomaan myös omien alojen reuna-alueille.

Lähiopetuksena tai etänä verkossa

Koulutuskeskus Salpauksen opettaja Sirkku Laurila on yksi amisajokortin suunnittelutyöryhmässä mukana olleista. Syyskuusta lähtien hän on pilotoinut materiaalia opetuksessa.

– Lähiopetusryhmät ovat harjoitelleet muun muassa työsopimuksen tekemistä kaverille, ja myös cv:n kirjoittamista, työnhakua ja työehtosopimusasioita olemme käyneet yhdessä läpi. He ovat täydentäneet opetusta nettitehtävillä. Aikuiset, joilla ei ole ollut aiemmin suoritettuna kurssia työelämäopinnoista, ovat opiskelleet materiaalin verkossa itsenäisesti, Laurila kertoo.

Laurilan mukaan peruskoulunsa päättäneille nuorille suunnattu opetusmateriaali on sanastoltaan sellaista, että se soveltuu hyvin myös maahanmuuttajille.

Peruskoulunsa päättäneille nuorille suunnattu opetusmateriaali on sanastoltaan sellaista, että se soveltuu hyvin myös maahanmuuttajille.

– Heillä saattaa olla pitkäkin työkokemus takana omasta maastaan, mutta he oppivat tehtävistä sanastoa ja asioita suomalaisesta näkökulmasta katsottuna.

Laurila toivoo opiskelijoille jäävän mieleen opetuksesta ainakin työsopimukseen ja tiedonhakuun liittyvät asiat.

– Olen painottanut työsopimuksen ymmärtämisen tärkeyttä, jotta opiskelijat tietäisivät mihin sitoutuvat sen allekirjoittaessaan mutta myös mitä se edellyttää työnantajalta. Ja että tietoa ei välttämättä kannata hakea Wikipediasta vaan muista lähteistä.

Palautetta on tullut lyhyen kokeilujakson aikana laidasta laitaan.

– Jonkun mielestä tehtävät ovat olleet liian helppoja ja toisen mielestä vaikeita. Palautteen perusteella sanoisin, että materiaali on aika sopivasti tehty, Laurila toteaa.

Mikä amisajokortti?

• Ammattiliitto Pron kehittämä Työelämän ajokortti ammatillisissa oppilaitoksissa opiskeleville.

• Opettaa urasuunnittelua, työnhakutaitoja ja työelämän pelisääntöjä.

• Maksuton verkko-opetuspaketti, joka koostuu kolmesta osasta ja voidaan liittää oppilaitosten omaan verkko-oppimisympäristöön. Osia voidaan hyödyntää myös eri aineiden lähiopetuksessa.

• Tarkoitettu opetuksen tueksi niin opettajille kuin opinto-ohjaajille.

Lisätiedot: [email protected]