Ammattiliitto Pro aloitti tänään tukilakon Elisassa ja Teliassa

Ammattiliitto Pro aloitti kolmen päivän tukilakon Elisassa, Teliassa sekä näiden alihankkijoilla ja vuokratyöntekijöillä Baronassa, Rainmakerillä ja Leadissä Elisaan ja Teliaan liittyvissä toiminnoissa keskiviikkona 4. marraskuuta 2020 kello 6.

Ammattiliitto Pro aloitti tänään tukilakon Elisassa ja Teliassa

Julkaistu 04.11.2020 klo 08:33

Pro uutiset / Tiedote 4.11.2020

Tukilakko alkoi keskiviikkona 4.11.2020 kello 6:00 ja kestää perjantaihin 6.11.2020 kello 23:59 saakka.

Taustalla on ICT-alan alihankintapalveluita tuottavan Suomen Kotidatan työehtokiista. Kotidata maksaa henkilöstölleen lähes puolet pienempää palkkaa kuin kilpailijat. Pron tavoitteena on neuvotella kiistaan ratkaisu, jolla turvataan Kotidatan työntekijöille säällinen ansiotaso ja toimeentulon edellytykset.

Lakko on kestänyt kaksi viikkoa

Työriita on jatkunut pitkään – nyt meneillään oleva lakko on kestänyt yhtä mittaa kaksi viikkoa. Kiistaa on ratkottu useaan otteeseen valtakunnansovittelijan johdolla, mutta myös osapuolten välisin neuvotteluin.

- Tukilakko on muiden ICT-alan toimihenkilöiden myötätunnon osoitus Kotidatan henkilöstön oikeudenmukaisille vaatimuksille. Yhteinen tavoite on turvata Kotidatan henkilöstölle ICT-alan ammattilaisille kuuluvat työsuhteen ehdot, Ammattiliitto Pron johtaja Antti Hakala sanoo.

Sovittelu jatkuu tänään

Valtakunnansovittelija on kutsunut osapuolet sovittelutapaamiseen iltapäivällä. Valitettavasti tukilakot ehtivät alkaa ennen sovittelun jatkumista.

Elisa ja Telian kannettava osaltaan vastuun riidan ratkaisusta

Kiista Kotidatan työehdoista on vaikea, eikä se todennäköisesti ratkea ilman Kotidatalta palveluja ostavien teleoperaattorien myötävaikutusta.

- Nyt tarvitaan yhteiskuntavastuuta. Markkinatalouteen ja reiluun liiketoimintaan ei yksinkertaisesti sovi se, että voitot kerätään pienipalkkaisia työntekijöitä kyykyttämällä, Pron sopimusalavastaava Mika Mäkelä korostaa.

Elisan ja Telian vastuu palkkojen halpuuttamisessa on selkeä, koska he sallivat alihankkijansa Kotidatan kohdella työntekijöitä huonosti. Sen sijaan DNA on toiminut asiassa vastuullisesti ja ostaa palvelut ICT-alan työehtosopimusta noudattavalta yritykseltä.

Paltan rooli ihmetyttää

Palvelualojen työnantajat Paltan rooli tai roolittomuus asiassa ihmetyttää. Palta syyttelee Prota vastuuttomuudesta, mutta ei tunnu välittävän työmarkkinoilla tapahtuvasta kurjistumiskehityksestä.

- Palvelualoilla olisi suurena työllistäjänä erityisen tärkeää huolehtia oikeudenmukaisista työsuhteen ehdoista. Palvelualojen merkitys kansantaloudessa nousee koko ajan, eikä ammattitaitoisen ja sitoutuneen työvoiman riittävyys ole itsestään selvää, Pron sopimusala-asiamies Seppo Lundgren korostaa.

Tutustu myös

2.22.2020 Elisalla ja Telialla on avaimet ratkaista Kotidatan työriita

30.10.2020 Pro jättää lakkovaroituksen Elisaan ja Teliaan

23.10.2020 Alihankintaa ja alipalkkausta – vastine Kaupan liiton muuntelemaan totuuteen