Ammattiliitto Pro: Budjettiriihessä on peruttava tutkimusrahoituksen leikkaukset

Kuva: Shutterstock
Hallituksen puoliväliriihessä tehty päätös leikata 35 miljoonaa julkisesta tutkimusrahoituksesta on hyvin lyhytnäköinen ratkaisu. Pro vaatii, että päätös on peruttava syksyn budjettiriihessä. Suomen kilpailukyky ja sen myötä hyvinvointi rakentuvat osaamiselle, tutkimuksella ja innovaatioille.

Julkaistu 11.05.2021 klo 07:33
Kirjoittanut
Pro Uutiset / Tiedote 11.5.2021

- Hallituksen linjaus on räikeässä ristiriidassa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotiekartan, hallitusohjelman ja uuden koulutuspoliittisen selonteon kanssa, kun tavoitteena on nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Julkinen tutkimusrahoitus kannustaa myös yksityisen sektorin investoimaan osaamiseen ja TKI-toimintaan, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Tieteellisessä tutkimuksessa leikkaus vaikuttaisi ennen pitkää kaikilla koulutustasoilla varhaiskasvatuksesta jatkuvaan oppimiseen. Pelkona on myös yksityisen sektorin panostuksen väheneminen tutkimustoiminnan rahoituksessa.

Määrärahaleikkauksen nopeimmat vaikutukset ovat konkreettisia.

Yliopistojen rahoitusmalli edellyttää niiltä vahvoja tieteellisiä tutkimusnäyttöjä. Enemmistö tutkijoista työskentelee määräaikaisissa tehtävissä, joten heidän työllisyystilanteensa heikkenee nopeasti.

- Huoli siitä, miten esitetty vähennys vaikuttaa jo nyt kovassa työpaineessa oleviin yliopiston työntekijöihin, niin tutkijoihin ja opettajiin kuin asiantuntija- ja tukipalveluihin, on suuri. Joka tapauksessa vähennys vaikuttaisi jokaisen yliopiston budjettiin.