Ammattiliitto Pro: Telia jatkaa yhteistoiminnan järjestelmällistä heikentämistä

Mies työskentelee tietokoneella.
Telian Retail Services -yksikön yt-neuvotteluissa on ilmennyt vakavia ongelmia: Henkilöstön edustajille ei anneta tarvittavia tietoja, perusteluita ei esitetä eikä henkilöstöä kohdella yhdenvertaisesti. Ammattiliitto Pro vaatii Teliaa lopettamaan yhteistoimintakulttuurin tietoisen rapauttamisen ja sitoutumaan yhdenvertaisiin pelisääntöihin.

Ammattiliitto Pro: Telia jatkaa yhteistoiminnan järjestelmällistä heikentämistä

Julkaistu 21.10.2021 klo 10:14

Telialla käydään toistuvasti yhteistoimintaneuvotteluita ja toimihenkilöiden jaksaminen jatkuvassa muutoksessa on koetuksella. Tällä hetkelläkin yhtiössä on käynnissä useat yhteistoimintaneuvottelut.

- Henkilöstö kokee, että organisaatio ei ehdi toipua edellisestä muutoksesta ennen kuin seuraava aloitetaan, Telian varapääluottamusmies Erkko Énden toteaa.

Parhaillaan käytävissä Telian Retail Servicen yt-neuvotteluissa työnantaja on päättämässä yli 400 tehtävää.

Luottamusmiesten mielestä työnantaja ei ole esitellyt sellaisia perusteita, jotka oikeuttaisivat irtisanomaan suurimman osan henkilöstön työsopimuksista. Luottamusmiesten mukaan muutokset tehtävänkuvissa ovat enimmäkseen niin vähäisiä, että työnantaja olisi voinut käsitellä ne tehtävämuutoksina.

Yhteistoiminta edellyttää luottamusta

Meneillään olevien yt-neuvotteluiden keskeiseksi ongelmaksi on noussut Telian haluttomuus luovuttaa luottamusmiehille tarpeellisia tietoja yt-neuvotteluiden piirissä olevista henkilöistä. Ilman näitä tietoja luottamushenkilöt eivät voi valvoa esimerkiksi syrjintään liittyviä asioita. Aiemmin tiedot on luovutettu yt-neuvotteluissa.

- On erikoista, ettei työnantaja suostu neuvottelemaan asiallisesti ja antamaan tarvittavia tietoja neuvotteluissa. Telia pyrkii toteuttamaan yhteistoimintansa henkilöstön kanssa lain minimitasolla. Se ei ole järkevää näin ison konsernin yhteistoiminnan järjestämiseksi, Telian pääluottamusmies Eva-Marie Penttilä toteaa

Luottamusmiehet pyysivät myös lisäaikaa neuvotteluille, jotta ne voitaisiin käydä asianmukaisella tavalla, mutta Telia ei suostunut tähänkään

- Ammattiliitto Pro on huolestunut Telian tavasta toimia yhteistoimintaneuvotteluissa. Yhteistyön työnantajan ja henkilöstön välillä tulee perustua molemminpuoliseen luottamukseen, eikä vakiintuneiden toimintatapojen yksipuoliseen muuttamiseen, Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä toteaa.

Koko henkilöstöä on kohdeltava yhdenvertaisesti

Telia on näissä neuvotteluissa valinnut myös aiemmasta toimintatavasta poikkeavan linjan tukipaketteihin, joita tarjotaan irtisanottaville työntekijöille. Aiemmin työnantaja on tarjonnut tukipaketteja myös niille työntekijöille, jotka eivät ole voineet tai halunneet ottaa uutta tehtävää vastaan. Nyt paketteja ei tarjota, jos työntekijä ei syystä tai toisesta pysty uutta tehtävää vastaanottamaan.

- Telian tulee noudattaa yhdenvertaisia pelisääntöjä koko henkilöstöään kohtaan, Énden ja Penttilä vaativat.