Hyppää pääsisältöön

Ammattiliitto Pron edustajisto: paikallisen sopimisen pitää parantaa työntekijöiden asemaa

Ammattiliitto Pron edustajisto kannattaa paikallisen sopimisen edistämistä nykyisen hallitusohjelman mukaisesti, eli työ- ja virkaehtosopimusten kautta. Pääministeri Sanna Marin vakuutti puheessaan Pron edustajistossa, että paikallista sopimista kehitetään työmarkkinajärjestöjen yhteisellä esityksellä.

Julkaistu 14.11.2020 klo 11:31
Uutiset

Pro Uutiset / Tiedote 14.11.2020

Edustajiston vastavalitun puheenjohtaja Kristiina Lindroosin mukaan työpaikoilla henkilöstön puolesta neuvottelee jatkossakin luottamusmies, jolla on henkilökunnan mandaatti ja parhaat valmiudet neuvotella työehdoista. Liiton tehtävä on pitää huolta, että työntekijöitä edustavilla luottamusmiehillä on sopimiseen tarvittava tuki, koulutus ja osaaminen.

Paikallisen sopimisen mahdollisuuksia on tälläkin hetkellä runsaasti ja niitä on lisätty jokaisella sopimuskierroksella.

- Paikallisesti on sovittava myös työehtojen parannuksista, Ammattiliitto Pron edustajiston puheenjohtaja Lindroos linjaa.

Paikallinen sopiminen vaikeutuu, jos henkilöstön asema ei neuvotteluissa ole riittävän tasavertainen tai jos luottamusmiehillä ei ole riittävästi aikaa, tietoa tai mahdollisuuksia perehtymiseen. Luottamuspula, työnantajan haluttomuus sekä työehtojen yksipuoliset heikentämispyrkimykset estävät paikallisen sopimisen.

- Nyt pitää keskittyä asioihin, jotka oikeasti ovat paikallisen sopimisen esteenä, eikä haaskata tarmoa toimivien, työehtosopimuksiin perustuvien sopimisen järjestelmien romuttamiseen ja työnantajien yksipuolisen määräysvallan lisäämiseen, Kristiina Lindroos toteaa.

Paikallista sopimista voidaan edistää mm. ottamalla käyttöön työntekijöiden myötämääräämisoikeus. Siinä henkilöstön edustajalla on etuoikeus tulkita työehtosopimuksen kirjauksia. Sopimista voi edistää myös perustamalla työpaikoille työpaikkaneuvostoja. Ne edistäisivät tiedonkulkua ja keskustelukulttuuria.

Mikä on edustajisto?
Prolaiset valitsivat syksyllä 2020 sata varsinaista jäsentä ja varajäsenet Pron edustajistoon neljän vuoden toimikaudelle 2020–2024. Vähintään kaksi kertaa vuodessa kokoontuva edustajisto on liiton tärkein päättäjä. Edustajisto valitsee Pron puheenjohtajan ja hallituksen, vahvistaa Pron toimintalinjat. Edustajisto päättää muun muassa liiton jäsenmaksusta.