Ammattiliitto Pron tavoitteena on edistää palkkatasa-arvon toteutumista

lompakko ja kolikot
Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu, että perusteettomien palkkaerojen ja palkkasyrjinnän poistamista edistetään lisäämällä palkka-avoimuutta lainsäädännön keinoin. Pro haluaa edistää tasa-arvoista palkkausta ja on sitoutunut tukemaan hallituksen tavoitetta palkka-avoimuuden edistämisestä ja luottamushenkilöiden tiedonsaantioikeuden parantamisesta.

Ammattiliitto Pron tavoitteena on edistää palkkatasa-arvon toteutumista

Julkaistu 04.11.2021 klo 07:38

Tasa-arvolain mukaan samaa tai samanarvoista työtä tekeville on maksettava samaa palkka. Naisten ja miesten syrjimätön ja tasa-arvoinen palkkaus on työelämän tasa-arvokysymyksistä tärkeimpiä. Sukupuolten välinen palkkaero on kaventunut liian hitaasti. Tarvitaan tehokkaampia keinoja, jotta naisten ja miesten palkkaero kapenee. Yksi keino samapalkkaisuuden edistämiseen on palkka-avoimuuden vahvistaminen.

Naisen euro on edelleen vain 84,3 senttiä

Miehillä tulokehitys on voimakkaampaa kuin naisilla, ja miehet saavuttavat keskimäärin nuorempina ansiotulojen huipun kuin naiset. Naisilla tulokehitystä hidastavat esimerkiksi miehiä pidemmät perhevapaat.

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista (Tilastokeskus). Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Palkkaeroa naisten ja miesten välillä verrataan keskimääräisellä kuukausiansiolla, joka kuvaa kokoaikaisessa työssä olevan palkansaajan säännöllisen työajan ansioita. Suomessa on suurempi palkkaero kuin EU-maissa keskimäärin.

Palkka-avoimuuden vahvistaminen lisää yleistä palkkatietämystä, mahdollistaa palkkasyrjintään puuttumisen ja luo edellytyksiä korjata perusteettomia sukupuolesta johtuvia palkkaeroja. Jotta tavoitteeseen päästään, työntekijällä tulee olla oikeus selvittää, maksetaanko hänelle samaa palkkaa, kuin muille samaa tai samanarvoista työtä tekeville. Palkka-avoimuuden toteutumiseksi työntekijän on tiedettävä, mistä hänen palkkansa koostuu. Työpaikalla olevien järjestelmien onkin oltava ymmärrettäviä, avoimia ja läpinäkyviä, jolloin työntekijät tietävät, miten omaan palkkaan voi vaikuttaa.

STTK:n naisten palkkapäivää vietetään tänään

STTK on jo vuodesta 2011 viettänyt Naisten palkkapäivää. Sillä halutaan muistuttaa suomalaisen työelämän yhdestä sitkeimmästä ongelmasta – naisten ja miesten välisestä perusteettomasta palkkaerosta. Naisten palkkapäivällä konkretisoidaan naisten ja miesten välistä keskimääräistä palkkaeroa. STTK laskee vuosittain Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin perusteella, milloin naisten palkanmaksun voidaan katsoa päättyvän. Se päivä on tänä vuonna torstai 4.11. Symbolisesti ajatellen suomalaiset naiset työskentelevät tämän jälkeen loppuvuoden ilman palkkaa.

Lue myös

STTK
Naisten palkkapäivänä 4.11.2021: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka

Pro