Areva aloittaa yt-neuvottelut huomenna

Nyt yritys vähentää erityisesti suomalaisia toimihenkilöitä.

Areva aloittaa yt-neuvottelut huomenna

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Nyt yritys vähentää erityisesti suomalaisia toimihenkilöitä.

Pro Uutiset

Ydinvoimalaa Eurajoella rakentava laitostoimittaja Areva aloittaa yt-neuvottelut huomenna torstaina.

Yt-neuvotteluissa käsitellään Arevan Suomeen palkatun henkilöstön irtisanomisia. Vähennykset koskevat erityisesti myös suomalaisia toimihenkilöitä. Kyseessä on enimmillään 28 henkilön vähennystarpeesta, mikä on noin kolmannes Arevan Suomen yksikön väestä.

Ydinvoimalatyömaalta on ulkomaista työvoimaa vähennetty vuoden 2013 aikana jo merkittävästi.

– Uusi vähennys tuli yllättäen ja se lisää hämminkiä, kertoo sopimusala-asiamies Petri Varjonen Ammattiliitto Pron aluetoimistosta Turusta.

Ydinvoimalan tilaaja Teollisuuden Voima (TVO) reagoi vähennyksiin eilen. TVO perää Arevalta selvitystä siitä, kuinka Areva aikoo hoitaa Olkiluoto 3 -projektin jäljellä olevat työt.

TVO:n mukaan Areva-Siemens -konsortio on kertonut, että keskittää työpanokset hankkeen kiireellisimpiin suunnittelutehtäviin. Siksi Areva suunnittelee vähentävänsä työmaalla toimivien alihankkijoiden ja työntekijöiden määrää.

Yhtiöllä on sekä ydinvoimalatyömaalla ulkomaista työvoimaa komennuksilla että Suomesta palkattua väkeä. Ulkomaisia työntekijöitä lähetetään kotiin, mutta heidän määränsä ei ole tiedossa.

– Tällä hetkellä työmaan vahvuus on laskutavasta riippuen noin 2 000, arvioi Varjonen.

Myös alihankkijat ja vuorkrafirmat vähentämässä rutkasti

Areva on ilmoittanut myös vuokrayrityksille, että niiden sopimukset päättyvät vuoden vaihteessa 2013. Se on aiheuttanut ketjureaktion, jonka perusteella monet vuokratyötä tarjoavat yritykset ovat aloittaneet neuvottelut työsopimusten irtisanomiseksi vuodenvaihteessa 2013–2014.

– Emme tiedä tarkkaan, moniko alihankkija tai vuokratyöfirma lähettää väkeä pois työmaalta, kertoo sopimusala-asiamies Varjonen Prosta.

Useammasta vuokrafirmasta ovat suomalaiset Pron jäseneet kuitenkin ottaneet jo yhteyttä liittoon.

– Se on paljon näin lyhyessä ajassa, sillä jäsenet eivät normaalisti reagoi näin voimakkaasti ja ota näin nopeasti yhteyttä.

– Varmaa on, että puhutaan yhteensä sadoista henkilöistä, uskoo Petri Varjonen Ammattiliitto Prosta.

Vuokratyöhön liittyvät asiat työllistävät Varjosen loppuvuonna tiiviisti. Hän tekee sen eteen töitä, että toimihenkilöiden työsuhteen päättymiseen liittyvät ehdot toteutuvat.

– Ettei paniikilla tehdä päätöksiä, joista työntekijä kärsii.