Aseta tavoitteet ja ole itsellesi rehellinen – Jari Litmanen paljasti menestysreseptinsä puheenjohtajapäivässä

Jari Litmanen esiintyy Pron puheenjohtajapäivässä.
Selkeät tavoitteet, järjestelmällinen työ niiden saavuttamiseksi ja oman toiminnan rehellinen läpikäyminen Yhdistysten puheenjohtajapäivässä todettiin, että näillä eväillä pärjää niin jalkapallokentillä kuin yhdistystoiminnassakin.

Julkaistu 27.05.2021 klo 09:17

Pron puheenjohtajapäivän osanottajille oli tarjolla harvinaista herkkua. Suomen menestynein jalkapalloilija Jari Litmanen kertoi siitä, millä keinoilla lahjakas lahtelaisjuniori nousi jalkapallon huipulle. Urheilu-urallaan Litmanen asetti itselleen tavoitteen noin vuodeksi kerrallaan, teki systemaattisesti työtä sen saavuttamiseksi ja analysoi tekemistään tarkasti. Lisäksi hän etsi uusia kehityskohteita ja oli itselleen rehellinen.

Nämä samat keinot sopivat mainiosti myös Pron yhdistysten toimintaan, jossa menestystä tulee hyvällä suunnittelulla, tavoitteiden asettamisella ja järjestelmällisellä työllä. Lisäksi Litmanen kannusti yhdistyksiä innostavaan ja laadukkaaseen tekemiseen, joka saa ihmiset mukaan. Kuningas otti kuulijansa ja hänen puheenvuoronsa kirvoitti paljon kysymyksiä.

Kiitosta ja kunniakirjoja yhdistyksille

Puheenjohtajapäivässä nostettiin esiin prolaisten yhdistysten tekemää hyvää työtä viime vuoden aikana.

Vuoden 2020 prolainen paikallisyhdistys -arvonimen sai Oulun Seudun Toimihenkilöt Pro. Palkintoraati kiitti yhdistystä myönteisestä jäsenkehityksestä, nopeasta reagoinnista koronan tuomiin haasteisiin sekä aktiivisesta tiedottamisesta ja klubitoiminnasta työpaikoilla.

Yhdistystoiminnan kunniakirjan sai Rauman Seudun Toimihenkilöt Pro. Yhdistys on kehittänyt omaa toimintaansa niin, että toiminta jatkui sujuvasti koronahaasteista huolimatta. Yhdistys on mm. hankkinut laitteita ja lisenssit, jotka mahdollistavat yhdistyksen laadukkaat etätapahtumat ja -kokoukset jäsenistölle.

Vuoden 2020 Pron valtakunnalliset yhdistykset -sarjassa ykkössija jaettiin kahden yhdistyksen Pro Unionin ja Danske Bankin henkilöstöyhdistys Pron kesken.

Palkintoraadin mukaan Pro Unioni seuraa toimintaympäristön kehitystä ja vaikuttaa aktiivisesti edunvalvonta-asioissa niin työpaikoilla että Pron kanavien kautta. Valtionhallinnon laaja tuntemus tuo yhdistyksen kannanottoihin syvyyttä ja lisäarvoa. Yhdistyksellä on tavoitesuunnitelma vuosille 2020–2022 ja se tekee suunnitelmallista jäsenhankintaa.

Danske Bankin henkilöstöyhdistys Pro sai kiitosta panostamisesta yhdistyskulttuuriin. Se on luonut esimerkiksi oman vision, mission ja arvot. Yhdistys menestyy vahvan jäsenistön, puhuttelevan toiminnan ja suunnitelmallisen taloudenhoidon ansiosta. Koronan iskiessä myös DBH mukautui pikaisesti tilanteeseen ja järjesti useita tilaisuuksia virtuaalisesti. Lisäksi yhdistys tiedotti ja koulutti aktiivisesti.

Ideoita ja oivalluksia työpajoissa

Puheenjohtajapäivässä puhuttiin paljon myös jäsenhankinnasta, nuorisotoiminnasta ja työpaikkatoiminnan kehittämisestä. Näitä teemoja puheenjohtajat työstivät työpajoissa, joista moni sai varmasti ideoita ja oivalluksia oman yhdistyksen toimintaan.

Työpajoissa puheenjohtajat pääsivät myös vaihtamaan ajatuksia yhdistystoiminnan iloista ja suruista verkon välityksellä. Päivä huipentui Pate Mustajärven konserttiin, johon kaikki prolaiset pääsivät osallistumaan kotisohviltaan käsin.