Hyppää pääsisältöön

Ihmeiden aika ei ole ohitse

Sopimusalavastaava Petteri Hyttinen kirjoittaa blogissaan työehtosopimusneuvotteluista.
Metsäteollisuus tekee tulosta huippuvuosien tahtiin. Pro tavoittelee ostovoimaa korottavaa palkkaratkaisua. Palkkojen ostovoimalla selätetään inflaatiopeikko

Ihmeiden aika ei ole ohitse

Julkaistu 17.09.2021 klo 07:55
Blogit
Kirjoittanut
Petteri Hyttinen

Keskuspankit ovat painaneet rahaa sellaista kyytiä, että ymmärrys alkaa kadota, onko määrällä enää merkitystä. Iso kysymys on, miksei inflaatio lähde laajasti liikkeelle ja positiivinen palkkakierre käynnisty. Inflaatio siis tarkoittaa sitä, että kuluttajahinnat nousevat eli samalla euromäärällä saa vähemmän hyödykkeitä kuin aiemmin.

Inflaatio on tullut tänä vuonna tutuksi esimerkiksi puutavaraa ostaneille, sahatavaran metrihinnat ovat nousseet jopa 100 prosenttia ja silti hyllyt ovat tyhjinä. Kysyntäshokki ei ole taloudelle hyväksi. Hinnat nousevat, koska kysyntä on liian suurta ja nopeaa suhteessa tarjontaan. Ylikysyntä tuo nopeita voittoja sahojen ja rautakauppojen sekä myyntiyhtiöiden omistajille. Metsänomistajille  loppuhintojen nousu näkyy viiveellä ja vaisumpana, raakatukin kantohinnan nousu jää noin 20 prosenttiin.

Mikä on henkilöstön osuus?

Metsäteollisuuden yritykset ovat nyt huippuvuosien tuotantotasolla ja -voitoilla. Samaan aikaan ne ovat lähdössä yrityskohtaisiin neuvotteluihin. Näköpiirissä ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, jolla on aiemmin sovittu maltillisista palkankorotuksista.

Sahateollisuuden etujärjestö viestitti jo, että kysyntäshokin turvin ei ole mahdollista asettaa rimaa tuleville palkankorotuksille. Samalla se kertoi, että viimeinkin on mahdollisuus investoida koneisiin ja laitteisiin. Osa totta ja osa on puhdasta työmarkkinapolitiikkaa. Kyse on siitä, kuinka henkilöstön tulisi saada osuutensa parantuneesta kannattavuudesta. Riittääkö hyvät kehut vai onko osa voitosta jaettavissa ostovoimaa korottavina palkankorotuksina?

Positiivinen palkkakierre taloudessa kuvaa palkankorotusten kautta tulevaa ansioiden nousua, joka lisää työllisyyttä ja kasvattaa taloutta. Ammattiliittojen tärkein tehtävä on pitää sopimuskorotusten suuruudesta kiinni, jotta palkat nousevat vähintäänkin ostovoimaa ylläpitävästi. Palkkojen ostovoimalla selätetään inflaatiopeikko eli kaupasta saa hyödykkeitä vähintään saman verran kuin ennenkin.

Ammattiliitto Pro tavoittelee ostovoimaa korottavaa palkkaratkaisua. Tämä voidaan varmistaa vain yhdessä järjestäytymällä.

Niin tai näin, ihmeiden aika jatkuu. Rahaa painetaan lisää ja kuluttajahinnat uhkaavat nousta. Samaan aikaan työnantajat pyrkivät pitämään palkkojen nousun kurissa. Vain yhdessä sopien tämä on mahdollista selättää.

#YhdessäSopien

Kirjoittaja on sopimusalavastaava Petteri Hyttinen, jolle edunvalvonta on sydämen asia.