Hyppää pääsisältöön

Ilmailualan tekniikkaa koskevat työtaistelutoimenpiteet ovat laillisia

Lentokone laskeutuu
Pron ilmailualan tekniikkaa koskevat työtaistelutoimenpiteet ovat laillisia. Pro on ollut yhteydessä sovittelijaan ja työnantajaliittoon, jotta väärä tulkinta korjattaisiin ja sovittelu voitaisiin aloittaa.

Ilmailualan tekniikkaa koskevat työtaistelutoimenpiteet ovat laillisia

Julkaistu 22.12.2021 klo 11:22
Uutiset

Työnantajaliitto Palvelualojen työnantajat Palta sekä lentokentän työnantajat ovat jakaneet väärää informaatiota Pron Ilmailualan tekniikkaa ITA:a koskevasta työtaisteluilmoituksesta. Toisin kuin työnantajapuoli väittää Pron julistamat työtaistelutoimenpiteet ovat laillisia. Työrauhavelvollisuus ei ole voimassa, ja työnantajaliitto tulkitsee työehtosopimusta ja lakia väärin.

 - Ilmailualan tekniikan yhdistys ITA ry on virallisesti eronnut  IAU:sta ja liittynyt Prohon. Työehtosopimuslaki on asiassa erittäin selkeä: ammattiyhdistyksen erotessa liitosta päättyy yhdistyksen sidonnaisuus työehtosopimukseen sekä työrauhavelvollisuus, palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen kertoo.

Pro on saanut asiassa työoikeuden asiantuntijalta lausunnon eikä tulkinnan osalta ei ole epäselvyyttä. Lausunnon mukaan työehtosopimuksen työrauhavelvollisuutta koskeva määräys, jolla luodaan solmijayhdistysten alayhdistyksille laajempia velvoitteita kuin mitä työehtosopimuslaissa säädetään, on pakottavan lainsäädännön vastaisena mitätön. Käsillä olevassa tapauksessa ITA on vapautunut työehtosopimuslain 8 §:n mukaisesta työrauhavelvollisuudesta samalla, kun sen jäsenyys IAU ry:ssä päättyi.

 - On valitettavaa, että valtakunnansovittelija on tehnyt nopean ratkaisun asiassa nojautuen pelkästään työnantajaliiton ilmoittamaan kantaan.  Pro on ollut yhteydessä sovittelijaan ja työnantajaliittoon,  jotta väärä tulkinta korjattaisiin ja Pro pääsee aloittamaan sovittelun työnantajan kanssa,  puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo .

Pron  jäsenyhdistystä  ITA:a koskevat  lailliset työtaistelutoimenpiteet ovat  voimassa ja tulevat toteutumaan lentokentällä.  Ylityö-, vuoronvaihto- ja työkomennuskielto on alkanut jo 19.12. Työnseisaus alkaa tekniikan yrityksissä 3.1.2021 kello 6:00.