”Järjestäytymisellä on maailmanlaajuista merkitystä”

Anna Koivumäki on Pron hallituksen uusin jäsen.
Pron tuorein tulokas on nordealaisten ammattiyhdistys Nousu. Sen varapuheenjohtaja Anna Koivumäki toivoo uudesta liitosta yhteisöllisyyttä ja vertaistukea. Työasiat hän nollaa mielestään golfaamalla.

”Järjestäytymisellä on maailmanlaajuista merkitystä”

Julkaistu 31.01.2022 klo 08:07
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Nousun varapuheenjohtaja Anna Koivumäki on innoissaan. Nordealaisten ammattiyhdistys yhdistyi Prohon vuoden alussa, kun Nousun ja Kelan toimihenkilöiden yhteisen ammattiliitto Union taival päättyi. Koivumäki nimitettiin varapuheenjohtajan tehtävään joitakin viikkoja ennen muutosta.

– Yhdistyminen on ollut tosi mielenkiintoista, paljon on uutta. Prohon yhdistyminen toi meille kokonaan uuden toimintaympäristön. Ennen Uniota Nousu toimi pitkään itsenäisenä ammattiliittona. Pro tuo meille isomman yhteisön ympärille.

Koivumäki uskoo alan toimijoiden kamppailevan samojen haasteiden kanssa: työtehtävistä on tullut yhä vaativampia ja asiakaspalvelussa neuvojilta vaaditaan osaamisen sertifiointia lainsäädännöstä johtuen. Koivumäen mukaan moni kokee myös, että palkka ei vastaa tehtävien vaativuutta. Hän odottaa laajemman finanssialan yhteisön tarjoavan vertaistukea, ideoita, vinkkejä ja sparrausta.

Vallitseva koronatilanne sen sijaan aiheuttaa pankkilaisissa turhautumista. Pandemian pitkittyminen aiheuttaa osalle jäsenistä eriarvoisuuden tunteita, sillä kaikissa tehtävissä etätyö ei ole mahdollista. Myös osa etätyöläisistä kaipaa jo takaisin toimistoon.

–Toisaalta ilahduttavaa on ollut yhdessä tekemisen meininki. Olemme kaikki samassa tilanteessa tässä hullussa maailmassa, joka on mennyt vieläkin hullummaksi. Yhdessä yritetään keksiä keinoja, miten tästä selvitään. Ei ajatella yhtä yksilökeskeisesti kuin aiemmin. Tahto olla yhdessä näkyy hyvänä fiiliksenä.

Kokemuksen karttumisesta pitää palkita

Työehtosopimusneuvottelukierroksen tärkeimmäksi teemaksi Koivumäki nostaa palkkausjärjestelmän kehittämisen. Palkkakeskustelumallissa tietty prosenttiosuus sovituista palkankorotuksista jaetaan työntekijöille henkilökohtaisten palkkakeskustelujen perusteella. Jäsenet kokevat prosessin kuitenkin raskaaksi ja usein hyödyttömäksi.

– Nykymallissa voi käydä niin, että esimerkiksi viisi vuotta sitten pankkiin tullut henkilö jää täysin jalkoihin palkkakehityksessä. Voi jopa olla, että hänen palkkansa on matalampi kuin ihmisellä, joka tulee uutena pankkiin. Se aiheuttaa paljon eriarvoisuuden tunnetta.

Paikallisesta sopimisesta Nordeassa sen sijaan on hyviä kokemuksia. Pankissa on neuvoteltu muun muassa oma malli yhteistoimintalain soveltamisesta ja sovittu viikonlopputyösopimus.

– Paikallista sopimista on tehty niin kauan kuin Nordea on ollut olemassa, ja siihen on hyvät mallit. Olemme pystyneet itse neuvottelemaan pankin johdon kanssa meille sopivia ratkaisuja, Koivumäki sanoo.

Mukana maailmaa pelastamassa

Koivumäen mukaan järjestäytyminen kannattaa niin oman edun kuin laajemman hyvän vuoksi. Liittymällä liittoon yksittäinen henkilö saa turvaa, mutta samalla järjestäytyminen hyödyttää koko alaa ja suomalaista työelämää. Työehtosopimukset luovat työmarkkinoille vakautta ja estävät työehtojen sanelemisen yksittäiselle toimihenkilölle.

– Lisäksi monilla pörssiyhtiöillä on alihankkijoita muissa maissa. Jos pystymme täällä säilyttämään vakaat työolot, pystymme samalla tukemaan järjestäytymistä esimerkiksi Aasiassa tai Afrikassa.

Koivumäki on käynyt Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK:in lähettiläskoulutuksen. Kun köyhän maan rahoitusalan työntekijät pystyvät järjestäytymään ja vaatimaan itselleen kunnon palkkaa, se voi vähentää esimerkiksi lapsityövoimaa.

–Yksi henkilö ei voi pelastaa koko maapalloa, mutta koen, että voin omalla pienellä panoksellani olla siinä mukana.

Viheriön hurmaa

Vapaa-ajallaan Koivumäki rentoutuu äänikirjoja kuuntelemalla. Parhaillaan kesken on lukiosta tuttu klassikko Monte Criston kreivi.

Lisäksi Koivumäki pelaa golfia. Kimmokkeen green cardin suorittamiseen hän sai kolme vuotta sitten kotikaupunkinsa Lohjan järjestämän lajiesittelypäivän aikana. Harrastuksen parhaana puolena Koivumäki pitää raikasta ulkoilmaa. Askelia kertyy neljän tunnin kierroksen aikana kuin huomaamatta.

–Kun pelaa, ei voi ajatella mitään muuta. Silloin pystyn nollaamaan työjutut pois mielestä, Koivumäki sanoo.

Lohja-yhteys löytyy myös Koivumäen voimabiisistä, Amorphiksen Amongst starsista. Koivumäki asuu Elias Lönnrotin ja Kalevalan synnyinseudulla, nykyisin Lohjaan kuuluvassa Sammatissa. Sammatissa asuu myös Pekka Kainulainen, joka on vastuussa Amorphiksen Kalevalaan perustuvista sanoituksista.

– Kotiseutuyhteys ei ollut se syy miksi alun perin aloin Amorphista kuunnella, mutta se on vähän niin kuin meidän bändi.

Kuka?
Anna Koivumäki
Työpaikka: Nordea, Vallilan pääkonttori
Titteli: Nousun varapuheenjohtaja
Tärkeimmät luottamustoimet Prossa: hallituksen jäsen
Pron sektori: finanssisektori
Pron yhdistys: Nousu
Lempiruoka: kaikkiruokainen

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.