Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut käyntiin

kokouspöytä
Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut ovat alkaneet. Tavoitteena on päästä neuvottelutulokseen maaliskuun loppuun mennessä.

Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut käyntiin

Julkaistu 03.03.2022 klo 08:10

Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät keskiviikkona 2.3.  Ensimmäisestä tapaamisessa osapuolet esittelivät yleisellä tasolla sopimustavoitteensa. Neuvotteluissa käytiin läpi tulevien neuvottelujen aikataulutusta ja yleistä viitekehystä sekä neuvoteltavien asioiden juoksutusta.

Palkansaajapuoli esitteli valmistelemansa yhteisen tavoitepaperin työnantajalle. Sivistystyönantajien edustajat esittelivät myös omat sopimustavoitteensa tulevalle kierrokselle.

Työehtosopimuksen osapuolina ovat Sivistystyönantajat Sivista sekä Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO. Pron neuvottelijoina ovat sopimusalavastaava Leena Hiljanen ja luottamusmies Reine Lukinmaa. Neuvottelijoiden tukena on Pron Kansallisgallerian neuvottelukunta.

Neuvottelut jatkuvat ensi viikolla

Neuvottelijoiden yhteisenä tavoitteen on päästä neuvottelutulokseen 31.3.2022 mennessä, jolloin nykyinen työehtosopimus päättyy.  Neuvottelut jatkuvat perjantaina 11.3.2022.  Siitä eteenpäin neuvotteluja on viikoittain.

Kansallisgallerian työehtosopimuksen piiriin kuuluu lähes 300 henkilöä, jotka työskentelevät Kiasmassa sekä Ateneumin ja Sinebrychoffin taidemuseoissa.