Keinosiemennysalan työehtosopimusneuvottelut alkoivat

koeputkia
Keinosiemennysalan tes-neuvottelut alkoivat tänään. Seminologien ja keinosiemennysasemien työehtosopimuksen neuvottelevat Palvelualojen työnantajat PALTA ja Pron jäsenyhdistys Maataloustoimihenkilöjärjestöjen liitto.

Keinosiemennysalan työehtosopimusneuvottelut alkoivat

Julkaistu 14.12.2021 klo 11:38

Ensimmäisessä tapaamisessa osapuolet esittelivät lyhyesti omat tavoitteet ja ne käytiin lyhyesti läpi. Lisäksi sovittiin kokousajoista, seuraava tapaaminen on 29.12.

Neuvottelijoina toimivat MTJL Piritta Hakala, Tapio Tommila, Marjukka Villi-Kauppinen  ja  Pron sopimusalavastaava Pentti Ekola ja sektorijohtaja Niko Simola

- Suomessa on noin 220 seminologia, jotka siementävä nautoja. Sikojen siemennyksestä vastaavat tilalliset tai karjut. Ala on naisvaltainen, sillä seminologeista noin 70 % on naisia. Työpäivät sisältävät hedelmällisyysneuvontaa, pakastealkioiden hoivaa, alkion siirtoa ja siemennystä. Tilojen välimatkat ovat kasvaneet. Päivässä käydään töissä 5-30 eri tilalla ja autoon saattaa päivän aikana tulla 150- 500 kilometriä, Pentti Ekola kertoo.

Seminologien ja keinosiemennysasemien työehtosopimus päättyy 31.1.2022. Lue lisää >