Kemianalalla työehtosopimuksia kehitetään yhteistyöllä

koeputkia
Kemianalalla työelämän muuttuvat tarpeet otetaan huomioon muun muassa edistämällä paikallista sopimista työehtosopimuksissa, lisäämällä toimialan houkuttelevuutta yhteisen strategian mukaisesti sekä alan omalla oppisopimusmallilla.

Kemianalalla työehtosopimuksia kehitetään yhteistyöllä

Julkaistu 28.01.2022 klo 12:33

Ammattiliitto Pro, Teollisuusliitto ja Kemianteollisuus, pääsivät sopimukseen uusista työehtosopimuksista 21. tammikuuta. Mukana olivat kaikki Pron viisi alan työehtosopimusta.

Syntyneissä sopimuksissa paikallinen sopiminen nostetaan uudelle tasolle, liitot sopivat yhteisestä tulevaisuuden strategiasta ja lisäksi toimialalle kehitetään oma oppisopimusmalli, jolla halutaan vastata tulevaisuuden osaajapulaan.

Kemianala haluaa olla tiennäyttäjä paikallisessa sopimisessa ja sen uudistumisessa. Sekä toimihenkilöiden että työntekijöiden uusissa työehtosopimuksissa joustavoitettiin paikallista sopimista työajoista. Paikallisesti työajoista sopimista varten tuotetaan liittojen yhteinen työkalu.

Kemianalojen toimihenkilöt ovat perinteisesti laajasti sopineet työajoista paikallisesti. Uudessa työehtosopimuksessa sovittiin työaikakokeilu vuosille 2022 ja 2023. Kaikista työehtosopimuksen työaikamääräyksistä voidaan poiketa paikallisesti sopien.

- Useimmiten paikallinen sopiminen palvelee sekä työntekijää että työnantajaa. Toimihenkilöt ovat esimerkiksi pitäneet siitä, että arkipyhävapaiden siirtely on mahdollista paikallisesti sopien. Toimihenkilöt ovat saaneet pitkän viikonloppuvapaan ja työnantaja katkeamattoman käyntiajan, Pron sopimusalavastaava Taru Reinikainen kertoo.

- Työehtosopimustoimintaa voidaan kehittää hyvällä yhteistyöllä, vastakkainasettelua välttäen, Reinikainen lisää.

Pro neuvottelee kemianalalle yhteensä viisi työehtosopimusta, jotka koskevat yhteensä noin 10 900 kemian, kenkä-, nahka- ja kultaseppäteollisuuden sekä harja- ja sivellinalan, kumiteollisuuden, lasikeraamisen teollisuuden sekä Fiskarsin Finlandin toimihenkilöä.

Kemianteollisuuteen lasketaan kemian prosessiteollisuus, öljytuotteet sekä muun muassa lääkkeet, kosmetiikka, pesuaineet, maalit, muovi- ja kumituotteet. Alan osuus Suomen teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes.

Kemianteollisuus, Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro avasivat tes-ratkaisujen sisältöjä yhteisessä etätiedotustilaisuudessa perjantaina 28. tammikuuta.