Hyppää pääsisältöön

Kesätyöpaikkoja nuorille kemianteollisuuteen

Siniset koeputket kemian-laboratoriossa
Liitot kannustavat yrityksiä palkkaamaan nuoria kesätöihin kemianteollisuuteen myös tulevana kesänä.

Kesätyöpaikkoja nuorille kemianteollisuuteen

Julkaistu 02.02.2021 klo 10:30
Kirjoittanut
Pro Uutiset
Kuvaaja Shutterstock

Kemianteollisuudessa työnantaja- ja työntekijäliitot haluavat varmistaa, että nuoret saavat kesätyöpaikkoja. Säännöistä se ei ainakaan jää kiinni.

Ammattiliitto Pro, Kemianteollisuus ry, Teollisuusliitto ry ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ovat esimerkiksi sopineet toimialalle myös kesäksi 2021 mahdollisuuden palkata nuoria (peruskoululaisia, lukiolaisia, kymppiluokkalaisia ja valmentavassa koulutuksessa olevia) ns. tutustu työelämään ja tienaa - kesätyöharjoitteluun.

Liitot ovat sopineet yhteiset pelisäännöt siihen, miten työnantaja voi ottaa töihin kesätyöntekijän tai työharjoittelijan tilanteessa, jossa työntekijöitä on irtisanottu tai lomautettu.

Kesätyöt ovat positiivinen mahdollisuus alalle

Liittojen mukaan koululaisten ja opiskelijoiden kesätyöpaikat luovat koronapandemian keskellä uskoa tulevaisuuteen.

Kesätöissä nuoret saavat arvokasta kokemusta työelämästä ja työelämän pelisäännöistä sekä tutustuvat myös kemianteollisuuteen toimialana.

Positiiviset kokemukset työelämästä ja kemianteollisuudesta voivat vaikuttaa alan työvoiman saatavuuteen jatkossa. Kesätyöt ovat monessa mielessä työpaikoille win-win tilanne. Nuorten teot, ajatukset ja ideat voivat myös tuoda uudenlaista virtaa ja osaamista työpaikoille, liitoista viestitään.

Koko alan tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että nuorille syntyy kuva toimialasta, jonka yritykset tekevät töitä ilmastonmuutoksen torjunnassa saavuttaakseen hiilineutraalisuuden, panostavat  turvallisuuskysymyksiin työpaikoilla ja tarjoavat mahdollisuuden monipuolisiin työtehtäviin myös tulevaisuudessa.