Kolme prolaista työpaikalla – hyvä syy valita luottamusmies

Loka–marraskuussa vaalit järjestetään muun muassa monella teollisuus- ja palvelualan työpaikalla sekä Sampo Pankissa.

Kolme prolaista työpaikalla – hyvä syy valita luottamusmies

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Toimihenkilöt tarvitsevat entistä useammin edustajan työpaikan neuvotteluihin. Sektoripäällikkö Jyrki Suihkonen Ammattiliitto Prosta muistuttaa, että luottamusmies puhuu henkilöstön äänellä, kun yrityksissä kehitetään uusia tapoja toimia.

– Työpaikoilla sovitaan paljon esimerkiksi työ-, vapaa- tai loma-aikaa koskevista järjestelyistä. Asioihin perehtynyt, liiton tuen hyödyntävä luottamusmies on kullan arvoinen myös, kun henkilöstöä lomautetaan tai irtisanotaan.

– Luottamusmiehellä on oikeus edustaa työpaikalla kaikkia sopimusalansa toimihenkilöitä, mutta velvollisuus huolehtia liiton jäsenistä, Suihkonen painottaa.

Lupa äänestää

Vähintään kolme Pron jäsentä yrityksessä riittää hyväksi syyksi valita toimihenkilöille luottamusmies.

Tänä syksynä vaalit pidetään muun muassa monella teollisuus- ja palvelualan työpaikalla sekä Sampo pankissa.

Valinnat tehdään loka–marraskuussa, ja kahden vuoden pesti alkaa tammikuun 2013 alusta.

Jos työpaikaltasi löytyy valmiiksi prolainen luottamusmies, vastuu vaaleista on hänellä ja varaluottamusmiehellä. Tarvittaessa avuksi voi nimetä muita henkilöitä.

Ensimmäistä kertaa luottamusmiestä puuhattaessa, vaalit järjestää toimihenkilöiden valitsema vaalitoimikunta.

Vaaleista on pidettävä pöytäkirjaa ja että Prohon on toimitettava ilmoitus luottamusmiehestä, vaikka nykyinen jatkaisi seuraavalle kaudelle. Tärkeää on huolehtia myös, että kaikki äänioikeutetut voivat asettua ehdolle ja äänestää.

Täältä tullaan Pro-klubi

Luottamusmiehen on myös syytä varmistaa, että hän ei jää toimessaan yksin. Paras tuki ja kirittäjä luotolle on Pro-klubi.

Järjestöasiantuntija Aki Eerikäinen neuvoo perustumaan klubin jo vaalien yhteydessä.

– Toiminta työpaikalla voi olla löyhästi organisoitua, eikä sitä ole sidottu muotoseikkoihin.

Ohjeet luottamusmies vaalien järjestämiseksi prolaiset saavat oman alansa sopimusalavastaavalta tai liiton lähimmästä aluekeskuksesta. Vaaliapua voi pyytää myös suoraan työpaikalle.

Yksityiskohtaiset vaaliohjeet löydät Pron jäsensivuilta.

Muuta aiheeseen liittyvää

8.8.2012 Työpaikka testiin ja tuuletukseen

STTK:n kysely: Luottamusmieheksi ei juuri pyrkyä. Tehtävää hoitavat tietävät kuitenkin, että haasteellinen työ myös palkitsee. (Pro Uutiset 28.9.2011)