Lähes 3 000 TeliaSoneran toimihenkilöä lakkoon ensi maanantaina

Suomesta saattaa lähteä jopa 300 työpaikkaa, mutta täällä muutosturva ei edelleenkään yllä ruotsalaiskollegojen tasolle.

Lähes 3 000 TeliaSoneran toimihenkilöä lakkoon ensi maanantaina

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Teksti: Pro Uutiset/Jaana Pohja/lähde: Ammattiliitto Pron tiedote

- - - soneratalo_200px_netti.jpgTeliSonera Finlandin (TSF) toimihenkilöt lähtevät huhtikuussa jo toistamiseen lakkoon vastustaakseen yhtiön aikeita vähentää  jopa 300 työpaikkaa.

Koko TSF:ää koskeva, toistaiseksi jatkuva ylityökielto tuli voimaan jo torstaina aamupäivällä.

Maanantaina 18. huhtikuuta aamukuudelta alkava nelipäiväinen lakko koskee kaikkia yksiköitä 16 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Lakkopaikkakunnat ovat Helsinki, Lahti ja Loimaa sekä Turku, Tampere ja Vaajakoski.

Toimihenkilöt lakkoilevat lisäksi Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Imatralla sekä Jyväskylässä, Joensuussa ja Kuopiossa. Myös Vaasassa, Oulussa, Rovaniemellä ja Kuusamossa TSF:n väki jää kotiin.

Lakkoon osallistuu myös yli 250 toimihenkilöä alihankinta- ja vuokratyöyrityksistä GoExcellent, Manpower Business Solutions ja Staffpoint sekä Teleperformance.

Lakko päättyy torstaina 24. huhtikuuta puolilta öin.

Muutosturva Suomessa selvästi Ruotsia heikompi

Toimihenkilöiden varapääluottamusmies Riku Vesapuisto TeliaSonerasta arvioi, että tarve vähentää organisaatiosta jopa 300 henkilöä on selvästi ylimitoitettu.

Hän huomauttaa, että tehtävien paikkakunnalta toiselle siirtojen yhteydessä työnantaja on pakottamassa lainvastaisesti toimihenkilöitä hakemaan työpaikkojaan.

Ammattiliitto Pron mukaan TSF on torjunut yt-neuvotteluissa esityksen siitä, että Suomesta mahdollisesti irtisanottavien toimihenkilöiden muutosturvan on vastattava Ruotsin TeliaSoneran tasoa.

Lakko eio estä vaalien tuloslaskentaa

Lakko näkyy kuluttajille, kun asiakkaille ei lakon aikana avata uusia liittymiä, vikapuheluihin ei vastata eikä vikoja ei korjata.

Ainoastaan hätätyö hoidetaan eli hätänumero 112 toimii normaalisti. Myös sunnuntaisten eduskuntavaalien tuloslaskennan tietoverkkoyhteydet on rajattu työtaistelun ulkopuolelle.

Työnantajaliitto nuhteli TSF:ää

Edellisen kerran toimihenkilöt lakkoilivat TeliaSonerassa huhtikuun alussa.

Tuolloin Palvelualojen Työnantajaliitto PALTA ojensi yhtiötä siitä, että työsopimuslain mukaan yrityksellä ei ole oikeutta päättää työsuhdetta, kun henkilö osallistuu ammattiliiton toimeenpanemaan lakkoon.

Myös Pron lakiasianyksikön päällikkö Else-Mai Kirvesniemi korostaa, että lakon mahdolliset seuraamukset voivat kohdistua vain liittoon, eivät yksittäiseen työntekijään.

Muuta aiheeseen liittyvää

Katso luottamusmies Matti Helinin haastattelu (Pro-kanava 30. 3. 2011)