Lakko alkoi Suomen Kotidatassa – yhtiö edelleen haluton maksamaan oikeudenmukaista palkkaa henkilöstölleen

Ammattiliitto Pro on aloittanut tänään työnseisauksen Suomen Kotidatassa. Työnseisaus kestää neljä viikkoa maanantaihin 16.11.2020 saakka.

Julkaistu 20.10.2020 klo 09:42

Pro Uutiset

– Olemme pyrkineet ratkaisemaan asian neuvottelemalla yrityksen kanssa ja olemme tehneet useita ehdotuksia kiistan ratkaisemiseksi. Yritys on kuitenkin ollut haluton kuuntelemaan henkilöstön oikeutettuja vaatimuksia, toteaa Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Pro on silti valmis löytämään neuvotteluratkaisun, jos yhtiö näin haluaa.

– Reunaehtona henkilöstöllä on ICT-alan ammattilaisten työehtojen tasoinen palkkaus ja työsuhteen ehdot, koska heidän työtehtävänsä ovat ICT-alan töitä, toteaa Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Mika Mäkelä.

– Näyttää kuitenkin siltä, että Kotidata haluaa jatkaa henkilöstön palkkojen ja muiden työsuhteen ehtojen polkemista häikäilemättömällä tavalla. Kotidata ei halua tarjota henkilöstölleen riittävää toimentuloa vaan sysää sen mieluummin yhteiskunnan vastuulle, Mäkelä jatkaa.

Kotidatan henkilöstö on joutunut useita kertoja viime viikkojen neuvotteluprosessin aikana painostuksen kohteeksi. Yksittäisiä henkilöitä on uhkailtu ja painostettu neuvottelemaan työsuhteen ehdoista suoraan yhtiön kanssa.

– Tätä ei voida missään tapauksessa hyväksyä. Kotidatan henkilöstö on valtuuttanut Pron neuvottelemaan puolestaan ja painostustoimet ovat epäasiallisia, sanoo Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies Seppo Lundgren.

ICT-alalla toimiva Kotidata tuottaa alihankintapalveluita suurille suomalaisille teleoperaattoreille. Kotidata on päässyt operaattorijättiläisten suosioon ennen kaikkea alhaisella hinnoittelullaan. Halpa hinta otetaan polkemalla työsuhteen ehtoja.