Hyppää pääsisältöön

Luottamuspula estää Kotidatan henkilöstön osallistumisen paikalliseen sopimiseen - yhtiö jatkanut henkilöstön epäasiallista kohtelua lakon jälkeen

Kotidatan lakko päättyi tällä viikolla ja uusi lakko on alkamassa ensi viikolla. Kotidatan henkilöstö on ollut laillisessa työtaistelussa 20.10.–16.11.2020 puolustaakseen oikeuttaan työnsä vaativuutta vastaavaan palkkaukseen ja työskentelyolosuhteidensa korjaamiseen.

Julkaistu 20.11.2020 klo 11:14
Uutiset

Pro uutiset / Tiedote 20.11.2020

Ammattiliitto Pro on edelleen valmis hakemaan ratkaisua Suomen Kotidatan pitkittyneeseen kiistaan henkilöstön työehdoista. Tällä hetkellä Kotidatan henkilöstö ei pysty osallistumaan yhtiön aloittamaan paikalliseen sopimiseen, koska sillä ei ole luottamusta työnantajaan.

- Henkilöstön tulee saada takeet siitä, että yhtiö sitoutuu todellisiin muutoksiin toimintavoissaan ja ansiotason korjaamiseen työn vaativuuden edellyttämälle tasolle, Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä sanoo.

Pro on ilmoittanut, että mikäli tilanteeseen ei saada sovintoa, niin uusi laillinen lakko alkaa 25.11.2020.

Kotidatan työntekijän sanoin: Työntekijöitä loukkaa syvästi suoranainen valehtelu mediassa sekä jatkuva työn sisällön vääristely ja työntekijöiden ammattitaidon aliarviointi. Olemme jo pitkään kertoneet työnantajalle ja Kaupan liitolle erilaisista epäkohdista, mutta työnantajan suhtautuminen asioiden korjaamiseen on välinpitämätöntä.

Pron tietoon on tullut, että yhtiö on jatkanut huonoa henkilöstöpolitiikkaansa ja esimerkiksi painostanut työntekijää luopumaan jo vakiintuneista tunneista ja siirtymään takaisin nollatuntisopimukseen.

- Tämänkaltainen esimerkki kertoo siitä, ettei yhtiö ole lainkaan korjannut toimintatapojaan, vaan jatkaa työntekijöiden kaltoinkohtelua, Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies Seppo Lundgren sanoo.

Lundgrenin mielestä työnantajan toimet eivät tue millään tavalla luottamuksen palauttamista, vaan syventävät entisestään luottamuspulaa.

- Keskinäinen luottamus ja arvostus työntekijöiden ja työnantajan välillä on saatava kuntoon ennen kuin voidaan tehdä minkäänlaisia sopimuksia yhtiön kanssa, pääluottamusmies Kalle Rantasuo ja työsuojeluvaltuutettu Jenni Nieminen sanovat.