Malinen: Työehtosopimusten yrityskohtaisuus olisi voitu sopia resurssitehokkaammin

Puheenjohtaja Jorma Malnen
Sopimuksissa saavutetut yrityskohtaiset erot ovat varsin pienet. On resurssien hukkakäyttöä neuvotella puoli vuotta ympäri Suomea. Yritysten erilaiset tarpeet olisi ollut mahdollista toteuttaa sopimusteknisesti myös valtakunnalliseen sopimukseen, sanoo puheenjohtaja Jorma Malinen.

Julkaistu 05.04.2022 klo 10:12

Metsäteollisuuden yrityskohtaisia sopimusneuvotteluja on käyty tähän mennessä jo puoli vuotta. Sopimusten neuvotteluihin on käytetty niin työnantajapuolella kuin palkansaajapuolella moninkertainen määrä aikaa ja resursseja kuin valtakunnallisen sopimuksen tekemiseen olisi mennyt.

– Työnantajat halusivat hajauttaa sopimukset yrityskohtaisiksi perusteina paikallisten piirteiden huomioon ottaminen sopimusten sisällöissä. Saavutetut yrityskohtaiset erot ovat varsin pienet. Erityisesti kun ottaa huomioon, miten paljon niihin on käytetty aikaa ja henkilöresursseja molemmin puolin,   Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen arvioi.

Entisen EK:n johtaja Lasse Laatusen mukaan sopimusneuvottelujen hajautus on työnantajaliittojen ideologinen tavoite, jolla pyritään ajamaan alas ammatillinen järjestäytyminen. Malinen on samaa mieltä.

– On resurssien hukkakäyttöä käydä neuvottelemassa 1,9 - 2,0 prosentin korotuksia kymmenissä yrityksissä monta kuukautta, kun saman olisi voinut toteuttaa yhdellä sopimuksella muutamassa viikossa. Sopimusteknisesti olisi ollut mahdollista sisällyttää yritysten erilaisia tarpeita paikallisesti sovittaviksi valtakunnalliseen sopimukseen, Malinen toteaa.

Laatunen arvioi Prolle Prolle antamassaan haastattelussa, että muutaman vuoden kuluttua työnantajat ovat suurelta osin valmiita palaamaan valtakunnalliseen sopimiseen.

– Elinkeinoelämä haluaa kokeilla hajoita ja hallitse -taktiikkaa järjestäytymisen näivettämiseksi. Ammatillisella järjestäytymisellä ja joukkovoimalla on kuitenkin Suomessa niin vahvat perinteet, ettei työnantajien ”ristiretki” onnistu. Keskinäinen luottamus on kuitenkin onnistuttu hävittämään ja sen myötä aidon paikallisen sopimisen mahdollisuus. Se on tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa erittäin huono asia, Malinen sanoo.