Malisen matkassa: Millaisia päätöksiä tekee hyvä ja huono kunta?

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen ajaa autoa yhdessä näyttelijä Rinna Paatson kanssa ja juttelee kuntavaaleista.
Millaisia päätöksiä tekee huono ja hyvä kunta? Näyttelijä Rinna Paatso ja Pron puheenjohtaja Jorma Malinen keskustelevat äänestämisen merkityksestä Malisen matkassa -videolla.

Malisen matkassa: Millaisia päätöksiä tekee hyvä ja huono kunta?

Julkaistu 17.05.2021 klo 16:12
Kirjoittanut
ProTV
Kuvaaja ProTV

Vain vajaa 60 prosenttia suomalaisista äänesti edellisissä kuntavaaleissa vuonna 2017.  Mihin äänestäminen vaikuttaa? Entä jos jättää äänestämättä?  Rinna Paatso pohtii Jorma Malisen kanssa huonointa vaihtoehtoa — kuinka huonoja päätöksiä kunnanvaltuustoissa oikein pystyy tekemään?

— Kyllähän siellä voi tietysti tehdä äärettömän huonoja ratkaisuja. Esimerkiksi lähikoulujen lakkauttaminen ja joukkoliikenteen heikentäminen voisivat olla esimerkkejä. Kunnanvaltuustoilla on todella suuri valta päätöksiä tehtäessä, sanoo Jorma.

Riittääkö kuntaan yksi iso työnantaja?

Kunnissa päätetään myös kunnan elinkeinorakenteesta. Esimerkiksi, jos kunta panostaa vain yhteen isoon työnantajaan ja yritys päättääkin lakkauttaa tehtaan, kunnan talous käytännössä romahtaa.

—Kunnanvaltuustoissa ei päätetä, eroaako Suomi Euroopan unionista, vaan kyllä siellä käsitellään kuntalaisten arkipäivän asioita, toteaa Jorma.

—Kuntapäättäjät vaikuttavat elinkeinorakenteeseen. Kunnissa päätetään myös alueen sosiaalipalveluista vanhusten huoltoon ja koulutukseen – kaikkiin asioihin, jotka tukevat ihmisten hyvää elämää siellä kunnassa.

Kuntavaalit siirtyivät kesäkuulle. Oliko vaalien siirrossa mitään järkeä, kysyy Rinna.

—Jos riskiryhmäläiset jäisivät äänestämisen ulkopuolelle, niin silloin voisi kysyä, ovatko vaalit enää demokraattiset? Jorma sanoo.

Rinnalla on tuttuja, jotka ovat ilmoittaneet, etteivät jaksa äänestää. Miksi ihmiset eivät äänestä?

—Olen tullut johtopäätökseen, että sosiaalinen media ja se raivo, mikä siellä on erilaisista asioista, vaikuttaa. Ennen kaikkea politiikkaan liittyvä ääripäitten korostuminen vieraannuttaa ihmisiä politiikasta tällä hetkellä, arvelee Jorma.

Rinna ja Jorma aikovat molemmat vaikuttaa omalla äänellään ja äänestää kuntavaaleissa.

— Se on ihan helppoa  - rasti ruutuun. Tai numero.

— Niin just, eikä Aku Ankkaa!

Ammattiliitto Pron kuntavaali-illoissa keskustellaan neljästä teemasta. Työpaikkojen kunnat, työvoimapolitiikka, asuminen ja kaavoitus puhuttavat eri puolueita edustavia prolaisia ehdokkaita ympäri Suomen. Toukokuiset keskustelut striimataan ja pääset osallistumaan niihin Ammattiliitto Pron Facebook-tapahtumissa.