Hyppää pääsisältöön

Maria Mäkynen Pron yhteiskuntavaikuttamisen asiantuntijaksi

Maria Mäkynen kuvassa
Yhteiskuntatieteiden maisteri (YTM) ja koulutussosiologian ja -politiikan maisteri (KM) Maria Mäkynen on valittu Pron yhteiskuntavaikuttamisen asiantuntijaksi 2.8.2021 alkaen. Tehtävä on määräaikainen, koska Prossa vakinaisessa työsuhteessa oleva Henrik Haapajärvi on työvapaalla ja toimii valtiosihteerinä pääministeri Sanna Marinin kansliassa.

Maria Mäkynen Pron yhteiskuntavaikuttamisen asiantuntijaksi

Julkaistu 31.05.2021 klo 13:06
Uutiset

-  Mäkysen valintaan vaikuttivat hänen laajat ja monipuoliset verkostonsa poliittisessa päätöksenteossa, koulutuspoliittinen kokemus ja viestinnälliset taidot. Mäkysen oma koulutushistoria ja meneillään oleva väitöskirjatutkimuksensa ovat myös Prolle lisäarvoa tuottavaa osaamista, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Mäkynen on työuransa aikana valmistellut koulutuspoliittisia asiakirjoja. Hän on suunnitellut viestintä- ja vaikuttamisstrategioita sekä konsultoinut että johtanut koulutuspoliittista ohjelmatyötä. Mäkynen valmistelee parhaillaan yhteiskuntapolitiikan väitöskirjaa Jyväskylän yliopistoon koulutuspolitiikasta ja ammattiliittojen vaikutusvallasta työn murros -keskustelussa.

Mäkynen on työskennellyt muun muassa Sanna Marinin ja Timo Harakan poliittisena avustajana. Hän johtaa tällä hetkellä Työväen Sivistysliitto TSL:ssa projektia, jossa tuetaan ammattiliittoja työn murroksen haltuun ottamisessa.

-  Lähden innolla Pron yhteiskuntavaikuttamisen tiimiin.  Uskon, että pääsen hyödyntämään koulutuspoliittista osaamista, koulutus- ja työelämätutkijataustaani sekä osaamistani päätöksenteon valmistelusta yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Ammattiliitto Pro on tärkeä toimija yhteiskunnassamme turvallisen ja hyvinvoivan työelämän rakentajana. Muuttuva työelämä on tärkeimpiä työntekijöitä koskevia kysymyksiä ja tavoitteena on huolehtia työelämän laadusta muutospaineissakin, Maria Mäkynen sanoo.

Mikä uudessa työssä kiehtoo sinua eniten?

- Ammattiliitto Pro on juuri nyt merkittävä pelaaja työmarkkinapolitiikassa. Suomalaisen työn kilpailukyvyn kulmakiviä ovat vahva osaaminen, työelämän vakaus ja yhteistyökyky. Asiantuntijana pääsen suunnittelemaan yhteiskunnallista vaikuttamista ja seuraamaan läheltä päätöksenteko prosesseja. Pääsen hyödyntämään monipuolisesti työkokemustani ja osaamista erityisesti koulutuspoliittisen kokonaisuuden asiantuntijana, jota pidän omana vahvuutenani. Tuntuu todella innostavalta päästä toimimaan Pron eri alojen koulutuspolitiikan parissa. Viime vuosina olen koulutuspolitiikan asiantuntijan ja koulutustutkijan tehtävistä siirtynyt työelämän tutkimuksen puolelle ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen suunnitteluun, jota saan konkreettisesti hyödyntää.

Mäkysen mielestä työelämän ollessa muutoksessa tarvitaan vahvaa ammattiyhdistysliikettä ottamaan muutos turvallisesti haltuun.

- Vahvalla sivistyspolitiikalla ja koulutusjärjestelmää kehittämällä vastaamme parhaiten työn murrokseen: luomme paitsi kilpailukykyä myös turvaa työntekijöille ja vakautta työmarkkinoille, Mäkynen sanoo.

Mikä sinua omissa opinnoissasi kannustaa jatkamaan tutkimustyötä väitöskirjaan asti?

- Opiskellessani filosofiaa minua kiehtoi työn merkitys yksilölle ja tietoyhteiskunnan vaikutukset työn muutokseen. Minua on kiehtonut uusien työmuotojen syyt ja merkitykset hyvinvointiyhteiskunnalle. Työn murroksesta on puhuttu paljon, mutta keskustelua käydään usein uhkakuvien kautta. Suomalainen ammattiyhdistysliike on ollut vahvasti rakentamassa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa suurien muutosten läpi ja sopimisen kulttuuri on vahvuutemme, joka on nyt EU:ssakin huomattu hyväksi käytännöksi. Väitöskirjani tutkii ammattiliittojen roolia työn murros -keskustelussa.

Millä mielellä vaihdat työskentelyn nykyisestä työpaikastasi Prohon?

- Lähden innolla kohti uusia haasteita. Olen saanut tehdä TSL:ssä monipuolisesti töitä, kuten johtaa koulutusyksikköä, suunnitella yhteiskunnallisia kampanjoita erilaisille yhteiskunnallisille vaikuttajille, suunnitella koulutuspoliittisia ohjelmia ja kouluttaa. Tätä kaikkea kokemusta ja osaamista pääsen hyödyntämään konkreettisesti yhteiskunnallisen vaikuttamisen asiantuntijana Prossa. Tehtävä tuntuu luontevalta askeleelta työurallani ja työyhteisö todella innostavalta.

Mäkynen sijoittuu Prossa yhteiskuntavaikuttamisen toimintoon, jota johtaa viestintäjohtaja Jaana Aaltonen. Yhteiskuntavaikuttamisen toimintoa vahvistetaan myös sisäisesti, kun 1.7.2021 järjestöasiantuntija Juha Kähärä siirtyy yhteiskuntavaikuttamisen toimintoon aluevaikuttamisen asiantuntijaksi. Ennestään yksikössä ovat talouspoliittinen asiantuntija Ozan Yanar, vastaava tutkija Petri Palmu ja tutkija Tapio Rissanen