Miksi Suomi on hyvä digiasioissa?

Elina Ussa
FiComin toimitusjohtaja Elina Ussa kertoo Suomen digiosaamisen tasosta, pärjäämisestä EU:n digitalisaatiopolitiikassa ja tulevaisuuden haasteista ICT-alalla.

Miksi Suomi on hyvä digiasioissa?

Julkaistu 03.06.2021 klo 16:00
ProTV

Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiComin toimitusjohtaja Elina Ussa poimi kolme asiaa, joissa Suomi on tehnyt hyvää työtä ICT-alalla ja digiosaamisessa.

– Voidaan ottaa esimerkiksi sähköverouudistus, johon liittyy datakeskusten sähköveromuutos. Toivotaan, että ensi vuoden alusta datakeskusten osalta tämä keinotekoinen kokoraja poistuisi ja kaikki datakeskukset pääsisivät matalamman teollisuussähkön piiriin. Tämä on Suomelle merkittävä kilpailukykytekijä.

Toinen on pitkäjänteinen taajuuspolitiikka, jota nykyinen hallitus on myöskin jatkanut hienosti.

– On kolme eri taajuuspakettia, jotka kaikki Suomessa ja ensimmäisenä EU-maana on huutokaupattu kaupalliseen toimintaan. Tämä tietysti tekee Suomesta kiinnostavan kohteen edelläkävijänä, Ussa jatkaa.

Kolmantena on viime vuosien onnistuminen kyberturvallisuudessa.

– Meillä on pystytty pitämään käytännön läheinen asennoituminen hankalaan, kansallista turvallisuutta koskevaan kysymykseen. Asiaa lähestytään riskinhallinnan kautta ennemminkin kuin tehtäisiin kategorisia kieltoja, Ussa summaa.

Katso Pro Goes Future -sarjan videolta Ussan vastaukset Suomen digiosaamisen tasosta, pärjäämisestä EU:n digitalisaatiopolitiikassa ja tulevaisuuden haasteista ICT-alalla. Häntä haastattelee Pron ICT- ja viestintäsektorin johtaja Anssi Hakala.