Mitäs me palkkakyttääjät

Tienaako naapurin hienomekaniikka-asentaja enemmän kuin minä? Mitkä ovat perusnörtin tulot? Netti paljastaa ammattien keskipalkat.

Mitäs me palkkakyttääjät

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset / Jaana Pohja

Mietityttääkö palkka? Netistä on mahdollista löytää tietoa eri ammattien keskipalkoista, kun vierailet osoitteessa Palkkalaskuri.fi.  Ohjelma on kansallinen ja teknisesti mm. SAK:n vastuulla. Siihen voivat osallistua kaikkia Suomen ammattiryhmät.

Tiedot laskurissa päivittyvät kolmen kuukauden välein. Mukaan vertailuun pääsevät ammattiryhmät, joille on kertynyt vähintään 50 vastaajaa.

Vertailun pohjana toimivat laskuriin kerätyt tiedot, ja palkat ovat vain pieni osa laajempaa työelämätutkimuksen tietokantaa.

Täyttämällä sivustolla lomakkeen voit jättää palveluun myös omat tietosi. Vastaaminen vie aikaa vain muutaman minuutin.

Rekisteröitymistä edellyttävillä Pron jäsensivuilla on liiton oma, prolaisia sopimusaloja esittelevä laskuri. Sitä täydentää liitto ja siitä näet prolaisten sopimusalojen keskipalkat.