Nokialta irtisanottujen tukemiseen 2,6 miljoonaa EU:n globalisaatiorahastosta

821 Nokialta irtisanottua saa tukea EU:n globalisaatiorahastosta, päätti Euroopan parlamentti tänään.

Nokialta irtisanottujen tukemiseen 2,6 miljoonaa EU:n globalisaatiorahastosta

Julkaistu 17.05.2017 klo 17:17

Pro Uutiset

Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona 2,6 miljoonaa euroa EU-tukea Nokian irtisanomien työntekijöiden työllistymisen edistämiseksi. Tuen on tarkoitus hyödyttää 821 irtisanottua.

Globalisaatiorahaston tuella edistetään Nokia Network Systemsin ja sen kolmen tavarantoimittajan ja jatkojalostajan palveluksesta irtisanottujen työllistämistä. Rahaston varojen avulla tarjotaan irtisanotuille työntekijöille muun muassa tukea ja neuvontaa yrittäjyyteen, työnhakuun ja koulutukseen. Tuesta voidaan maksaa esimerkiksi starttirahoja, palkkauskannustimia sekä koulutusapurahoja, ja korvata muuttokustannuksia

Tieto- ja viestintäteknologia-alalla on rakenteellisesti keskeinen asema Suomen taloudessa, todetaan päätöslauselmassa. EU parlamentin jäsenet huomauttavat, että Nokian viimeisimmät työntekijävähennykset kuvastavat Suomen teknologiateollisuuteen vaikuttavaa kehitystä, jossa työllisyysluvut ovat olleet kahden viime vuoden aikana erittäin epävakaat tehokkuuden lisäämisestä ja tuotteiden kilpailukyvyn säilyttämisestä johtuvan paineen vuoksi.

Päätöslauselmassa muistutetaan myös, että Nokian työntekijävähennykset ovat osa yhtiön maailmanlaajuista muutosohjelmaa, jota yhtiö tarvitsee voidakseen kilpailla itäaasialaisten kilpailijoidensa kanssa.