Palkankorotusneuvottelut alkoivat neuvonta-alalla

Ihminen tekee laskelmia.
Neuvonta-alan palkankorotusneuvottelut ovat käynnissä. Ensimmäisessä tapaamisessa neuvottelijat puhuivat palkankorotuksesta ja pohtivat perhevapaauudistuksen soveltamista työehtosopimukseen.

Palkankorotusneuvottelut alkoivat neuvonta-alalla

Julkaistu 12.10.2022 klo 13:32

Neuvonta-alan runkosopimuksen palkankorotusneuvottelut alkoivat tiistaina 11. lokakuuta. Neuvottelijat keskustelivat yleisellä tasolla palkankorotuksesta ja pohtivat perhevapaauudistuksen soveltamista työehtosopimukseen. Siitä jatketaan 25. lokakuuta, jolloin neuvottelijat kokoontuvat seuraavan kerran. Palta hankkii siihen mennessä omat kustannuslaskelmansa perhevapaauudistuksesta.

Takaraja neuvonta-alan palkankorotusneuvotteluille on 15. marraskuuta. Jos sopua ei siihen mennessä synny, sopimus voidaan irtisanoa päättymään 31.1.2023.

Neuvonta-alan palkankorotuksista neuvottelevat Ammattiliitto Pro, Agronomiliitto, Julkisten hyvinvointialojen liitto JHL sekä Ammattiliitto Jyty. Työnantajaa edustaa Palvelualojen työnantajat Palta.  Pron neuvottelijoina ovat sopimusalavastaava Pentti Ekola ja julkisen sektorin johtaja Niko Simola.

Neuvonta-alalla työskentelevät prolaiset ovat pääasiassa ProAgrian palveluksessa. He kiertävät tiloilla tekemässä esimerkiksi viljelysuunnitelmia, tilinpäätöksiä, eläinarvosteluja ja EU-tukihakemuksia.