Palkankorotusneuvottelut alkoivat yksityisellä sosiaalipalvelualalla

Ihmisiä neuvottelupöydän äärellä
Neuvottelut yksityisen sosiaalipalvelualan palkankorotuksista käynnistyivät maanantaina. Tavoitteena on päästä sopuun palkankorotuksista maaliskuun loppuun mennessä.

Palkankorotusneuvottelut alkoivat yksityisellä sosiaalipalvelualalla

Julkaistu 31.01.2023 klo 15:47

Neuvottelut tämän vuoden palkankorotuksista alkoivat eilen maanantaina yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Neuvottelijat kävivät läpi alan tilannetta ja peilasivat sitä koko työmarkkinakentän neuvottelutilanteeseen. Lisäksi he sopivat neuvotteluaikataulusta.

Jos neuvottelijat eivät pääse sopuun palkoista maaliskuun loppuun mennessä, alan työehtosopimus irtisanotaan loppumaan 30.4. Sen jälkeen neuvottelut koskevat koko työehtosopimusta.

Alan työehtosopimuksesta neuvottelevat työntekijäpuolelta edustavat Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote sekä Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Ammattiliitto Pro kuuluu Sallin neuvottelujärjestöön yhdessä Ammattiliitto Jytyn ja Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL kanssa. Ammattiliitto Pron neuvottelija on sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen. Työnantajaa edustaa Hyvinvointiala HALI.