Palkkatasa-arvon saavuttaminen vaatii työtä

Kuva: Shutterstock
Miten palkkatasa-arvoa voisi parantaa? Pron tutkija nostaa esiin kolme asiaa.

Palkkatasa-arvon saavuttaminen vaatii työtä

Julkaistu 15.11.2021 klo 16:46
Miten palkkatasa-arvoa voisi parantaa? Pron tutkija nostaa esiin kolme asiaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama palkka-avoimuuslainsäädäntöä valmistellut työryhmä ehdottaa tänään julkaistussa loppuraportissaan, että tasa-arvolaissa lisättäisiin henkilöstön, henkilöstön edustajien ja syrjintää epäilevien työntekijöiden tiedonsaantioikeuksia palkoista.

Työryhmän mukaan työnantajan olisi vuoden välein selvitettävä henkilöstölle muun muassa noudattamansa palkkausjärjestelmä ja sen soveltaminen. Myös tasa-arvosuunnitelmien ja palkkakartoituksien olisi oltava vapaasti työntekijöiden saatavilla. Lisäksi henkilöstön edustajilla olisi oikeus saada palkkakartoitusta laadittaessa yksittäisten työntekijöiden palkkatietoja palkkavertailun kattavuuden varmistamiseksi tai palkkaerojen syiden selvittämiseksi.

Ammattiliitto Pron tutkija Petri Palmun mukaan myös Pron edustamien alojen palkkausjärjestelmissä nousee toistuvasti esiin palkkatasa-arvoon liittyviä epäkohtia.

– Prolaiset naiset kokevat, että palkkausjärjestelmät toimivat huonommin heidän osaltaan. Palkka-avoimuudessa on myös alakohtaisia eroja, esimerkiksi pankkialoilla ja julkisella sektorilla tilanne on usein muita aloja parempi, Palmu sanoo.

Palmu nostaa esiin kolme tekijää palkkatasa-arvon parantamiseksi.

– Ensinnäkin henkilöstön edustajilla tulisi olla aktiivinen rooli tasa-arvon toteuttamisessa. Toiseksi palkkausjärjestelmiä tulisi kehittää ja tehtävänkuvat tulisi tarkistaa perusteellisesti joka vuosi. Tasa-arvo ei voi toteutua myöskään ilman palkka-avoimuutta, minkä vuoksi työnkuvista ja palkasta tulisi kertoa työpaikalla mahdollisimman avoimesti.