Paperin lakko alkoi rauhallisesti

Toimihenkilöt vaativat tasapuolista palkkausjärjestelmää ja oikeutta osallistua paikalisen palkankorotuserän jakamiseen.

Paperin lakko alkoi rauhallisesti

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Teksti: Pro Uutiset/Jaana Pohja

Tuhatkunta UPM-Kymmenen tehtaissa ja Helsingin pääkonttorissa työskentelevää toimihenkilöä aloitti keskiviikkona aamukuudelta kaksi viikkoa kestävän lakon.

Tihkusade ja sumu eri puolilla Suomea eivät pysäyttäneet lakkovahteja, jotka asettuivat aamutuimaan rakennusten pääsisäänkäynneille kertomaan tulijoille tilanteesta.

UPM:n Tampereen palvelukeskuksen ovella kymmenkunta lakkovahtia – mukana luottamusmies Katri Rempsu – kokoontui varmistamaan, että kolmisensataa työtaistelun piirissä olevaa toimihenkilöä tietää lakon alkaneen.

Rempsu päivysti ovella kuudesta puolille päivin, ja kohdalle osui myös muutama käännytettävä.

– Pääsääntöisesti tilanne on tiedossa, mutta koska täällä töissä 17:ää eri kansallisuutta, asioiden selittäminen on välillä varsin haastavaa.

– Kuitenkin juuri meille naisvaltaisena työpaikkana on tärkeää, että saisimme yhtenäisen palkkajärjestelmän eli mittarin, jolla palkkojen jälkeenjääneisyyttä voidaan korjata, Rempsu pohtii.

UPM-Kymmenen Tampereen palvelukeskuksessa hoituu muun muassa yhtiön palkanmaksu, toimitusketju sekä reskontra ja kirjanpito.

Lakkovahdille kahvia

Kuusankoskella pääluottamusmies Ari Tynyksen päivä käynnistyi juuri kuten hän ennen lakon alkua uumoili.

– Aamu alkoi hyvin ja päivä on jatkunut hyvin, kiitos kysymästä, hän veistelee puhelimessa.

– Kahdelle tehdasalueen portille asettui kullekin kaksi vahtia. Toinen vahtipari sai jopa kahvia juodakseen, kun sitä oli ymmärretty keittää kotona termospulloon, Tynys kiittelee.

Paino-, toimisto- ja erikoispaperia valmistavassa tehtaassa työskentelee vajaa 90 toimihenkilöä.

Myös SAK:lainen Paperiliitto ja akavalainen Ylempien toimihenkilöiden YTN ovat ilmoittaneet, että niiden edustamien liittojen paperitehtaissa toimihenkilötehtävissä työskentelevät jäsenet osallistuvat toimihenkilöiden lakkoon.

Lakkoon palkkausjärjestelmän puolesta

Koko paperiteollisuutta koskevaan, mutta ainakin toistaiseksi UPM-Kymmeneen rajattuun lakkoon päädyttiin, kun Ammattiliitto Pron ja työnantajia edustavan Metsäteollisuuden kiista toimihenkilöiden palkkausjärjestelmästä ja palkoista jäi vaille sovintoesitystä maanantaina illalla.

Valtakunnansovittelija Esa Lonka ei toistaiseksi ole määrännyt sovittelulle uutta ajankohtaa.

Pro korostaa, että tasapuolisen ja alalla kaikille yhteisen palkkausjärjestelmän avulla päästään käsiksi muun muassa naisten palkkojen jälkeenjääneisyyteen ja voidaan korjata toimihenkilöiden palkkoja suhteessa muihin paperiteollisuuden henkilöstöryhmiin.

Sekalinjalla ylös palkkakuopasta

Pro ja Metsäteollisuus kiistelevät myös palkankorotusten mallista.

Toimihenkilöt ajavat niin sanottua sekalinjaa, jolloin korotukset määritellään vähemmän tienaaville euroissa ja paremmin ansaitseville prosentteina.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne painottaa, että sekalinja tarkoittaa pienempien palkkojen nopeampaa suhteellista nousua: – Paperiteollisuudessa tällä on suuri naisten ja miesten palkkatasa-arvoa lisäävä vaikutus.

Neuvottelufaktat

• Neuvottelut paperiteollisuuden toimihenkilöiden palkoista ja palkkausjärjestelmästä alkoivat 17. maaliskuuta.

• Pro esitti tuolloin toiveen 80 euron tai vähintään 3,5 prosentin yleiskorotuksesta.

• Pro esitti, että yrityskohtainen erä suunnataan henkilökohtaisiin palkkoihin. Jos ratkaisusta ei synny paikallisesti sopua, erä jaetaan tasan kaikkien toimihenkilöiden kesken.

• Metsäteollisuus puolestaan esitti, että työnantaja päättää yksin paikallisen erän jakamisesta.

Keskiviikkona palkoista keskustellaan Kotkassa ja Kouvolassa

Ammattiliitto Pron paperiteollisuuden sopimuskiertue matkaa keskiviikkona Kotkaan ja Kouvolaan.

Keskiviikon jälkeen kolmestatoista kiertuepaikkakunnasta jäljellä ovat Jämsä ja Äänekoski.

Lisätietoja kiertueesta saat lähimmästä Pron aluekeskuksesta. Tarkempia tietoja lakosta Pron jäsenet saavat luottamusmieheltä, aluekeskuksesta tai liiton suljetuilta jäsensivuilta.