Paperin sopimuskiistan sovittelu päättyi tuloksettomana

Toimihenkilölakon kolmas vaihe aikaistuu UPM-Kymmenessä lähes viikolla. (Katso Pron puheenjohtajan Antti Rinteen haastattelu/MTV3 Huomenta Suomi)

Paperin sopimuskiistan sovittelu päättyi tuloksettomana

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Paperiteollisuudessa työskentelevien toimihenkilöiden työehtokiistan ja lakon sovittelu jatkui tiistaina tuloksettomana.

Ammattiliitto Pro ja Metsäteollisuus tapasivat valtakunnansovittelija Esa Lonkan johdolla tiistaina iltapäivällä.

Sovitteluun osallistunut Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoo, että Metsäteollisuus ei edelleenkään ole halukas sopimaan toimihenkilöille yhtenäistä palkkausjärjestelmää.

– Työnantajat eivät ole valmiita huomioimaan työn määrän ja vastuun lisääntymistä tai kokemusta ja osaamista toimihenkilöiden palkkauksessa.

Lonka ei toistaiseksi määrännyt työehtosopimuskiistalle uutta sovitteluaikaa.

UPM-Kymmenen toimihenkilöt pikalakkoon

Lähtökuoppiinsa täysin jumiutuneille työehtoneuvotteluille toimihenkilöt hakevat vauhtia lakon kolmannen vaiheen aikaistamisesta lähes viikolla, kun UPM-Kymmenessä lakko alkaa jo huomenna (keskiviikkona) aamukuudelta.

Töihin tuhatkunta toimihenkilöä palaa lauantaina 7. toukokuuta.

Sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen Prosta kertoo, että kuten viikko sitten, myös nyt päätökseen varhaistaa lakkoa vaikuttivat tiedot työnantajien yrityksestä kiertää muun muassa voimassa olevaa ylityökieltoa käyttämällä rikkureita.

Hämäläinen painottaa, että mahdolliset seuraamukset lakosta voivat kohdistua vain liittoon, eivät koskaan yksittäiseen työntekijään: – Tästä on olemassa myös Korkeimman oikeuden tuomio.

Sappi Finland lakkoon ensi viikon torstaina

Jos sopua palkkausjärjestelmästä ei saavuteta ensi viikolla, lakon varsinainen kolmas vaihe UPM-Kymmenessä ja Sappi Finlandin Kirkniemen-tehtaalla alkaisi ensi viikon torstaina 12. toukokuuta.

Tuolloin kahden viikon mittaiseen lakkoon liittyisi myös sata Kirkniemen-tehtaan toimihenkilöä. Töihin toimihenkilöt palaisivat 26. toukokuuta.

Stora Enson ja Metsäliiton lakko jatkuu

Pääsiäisen jälkeen alkanut Stora Enson ja Metsäliiton 1 500 toimihenkilön lakko puolestaan jatkuu ensi viikon keskiviikkoon, jos uudesta työehtosopimuksesta ei löydy ratkaisua ennen sitä.

Myös koko alaa koskeva ylityökielto jatkuu toistaiseksi.

Ensimmäisen kerran paperin toimihenkilöt lakkoilivat UPM-Kymmenen tehtaissa ja pääkonttorilla huhtikuun alkupuolella.

Muuta aiheeseen liittyvää

Pron puheenjohtajan Antti Rinteen haastattelu paperin sovittelutilanteesta (MTV3/ huomenta Suomi 4.5.2011)