Hyppää pääsisältöön

Pro ilmoitti Suomen Kotidatan lakkovaroituksesta – työnantajalla ei neuvotteluhalukkuutta ja painostanut henkilöstöä järkyttävästi

tietokone
Suomen Kotidatan työnseisaus alkaa 12. elokuuta. Kotidatassa oli jo heinäkuussa ulosmarssi ja lakko. Työnantajalla ei ole ollut minkäänlaista halukkuutta neuvotella Ammattiliitto Pron kanssa. Sen sijaan työnantaja painosti työtaistelussa olleita työntekijöitä ennennäkemättömällä tavalla.

Julkaistu 28.07.2020 klo 15:31
Uutiset
Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 28.7.2020

– Suomen Kotidatan nykyisellä työehtosopimuksella on jo pitkään törkeästi poljettu työntekijöiden työehtoja ja aina ei ole noudatettu edes sitä sopimusta. Yrityksen pitäisi noudattaa Pron ja Paltan neuvotteleman ICT-alan työehtosopimusta ja hoitaa viipymättä maksamatta jääneiden palkkojen ja muiden työehtosopimukseen liittyvien korvausten maksaminen, sanovat henkilöstöä edustavat päätyösuojeluvaltuutettu Jenni Nieminen ja pääluottamusmies Kalle Rantasuo.

Suomen Kotidatan työntekijät tekevät aivan vastaavia töitä kuin alan isojen yritysten operaattorien liikkeissä ja lähituessa kuluttaja-asiakkaille ja yrityksille ICT-alan työehtosopimuksella tekevät asiantuntijat.

- Olemme esittäneet yritykselle useita neuvottelupyyntöjä asiasta, mutta minkäänlaista neuvotteluhalukkuutta ei ole ollut, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

- Edellisen työnseisauksen aikana keskellä yötä lähetetyt viestit ja työntekijöiden painostukseksi kokemat puhelut eivät kuulu normaaliin työmarkkinatoimintaan, Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusala-asiamies Seppo Lundgren sanoo.
Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä toteaa, että painostuksesta huolimatta työtaistelu onnistui hyvin ja työntekijät lähettivät voimakkaan viestin työnantajalle, että ovat valmiita taistelemaan oikeuksistaan.

- Ammattiliitto Pro ei hyväksy työntekijöihin kohdistuvaa painostusta missään tilanteessa ja tuomitsee työnantajan painostustoimet jyrkästi, Malinen, Lundgren ja Mäkelä korostavat.

Ammattiliitto Pro jätti valtakunnansovittelijalle työtaisteluvaroituksen 28.7.2020. Se koskee Suomen Kotidata Oy:n työnseisausta, joka alkaa 12.8. klo 6.00 ja päättyy 14.8.2020 klo 23.59.

Lue myös: Härski alipalkkaus ja laittomuudet johtivat ulosmarssiin Suomen Kotidatassa