Pro ilmoitti ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Seinäkello näyttää viittä.
Ammattiliitto Pro julistaa yksityiselle sosiaalipalvelualalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon, joka alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12 ja päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä työskenteleviä Pron jäseniä.

Julkaistu 21.06.2022 klo 12:04

Ylityö ja vuoronvaihtokiellolla Pro haluaa vauhdittaa yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluja, jotta sopimusratkaisuun päästäisiin mahdollisimman pian. Yksityinen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa jo 1. toukokuuta alkaen. Sopimuksettomassa tilassa vanhan työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan edelleen, mutta työrauhavelvoitetta ei ole.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työntekijät eivät sovi työnantajan kanssa ylitöiden tekemisestä eivätkä työvuorojen vaihtamisesta. Ylityökielto ei koske hätätyötä eikä töitä, jotka ovat välttämättömiä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta.