Hyppää pääsisältöön

Pro irtisanoo kemian- ja kulutustavara-alojen työehtosopimukset

Ammattiliitto Pro neuvotteli kemian- ja kulutustavara-alojen työehtosopimusten optiovuodesta perjantaina 20. syyskuuta. Optiovuodesta luovuttiin. – Palkankorotusten sijaan nyt neuvottelemme kokonaan uusista työehtosopimuksista, Pron kemianalan sopimusalavastaava Taru Reinikainen toteaa.

Pro irtisanoo kemian- ja kulutustavara-alojen työehtosopimukset

Julkaistu 20.09.2019 klo 17:03
Uutiset

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro ja Kemianteollisuus ry, Kumiteollisuus ry, Lasikeraaminen LT ry, Kenkäteollisuus ry ja Fiskars Oyj neuvottelivat alojen työehtosopimusten optiovuodesta perjantaina 20. syyskuuta.

Perjantain neuvotteluissa liitot totesivat, ettei edellytyksiä optiovuodelle ole. Pro irtisanoo alojen työehtosopimukset päättymään marraskuun 2019 lopussa.

– Palkankorotusten sijaan nyt neuvottelemme kokonaan uusista työehtosopimuksista lokakuun lopusta alkaen. Pöydällä on muun muassa kiky-sopimuksen mukaisen 24 tunnin työajan pidennyksen poisto, Ammattiliitto Pron kemianalan sopimusalavastaava Taru Reinikainen kertoo.

Pro tavoittelee tes-neuvotteluissa jäsenilleen ostovoimaa parantavaa palkkaratkaisua ja paikallisen sopimisen edellytysten kehittämistä.

Kemian- ja kulutustavara-alojen työehtosopimukset koskevat yhteensä noin 10 300 toimihenkilöä ja asiantuntijaa esimerkiksi työnjohto-, markkinointi-, viestintä-, taloushallinto-, ict-, laboratorio- ja kunnossapitotehtävissä.