Hyppää pääsisältöön

Pro jättää lakkovaroituksen Suomen Kotidataan – Yrityksellä ei aitoa halua neuvotella tilanteen ratkaisemisesta

Vakavamielinen Jorma Malinen osoittaa mieltään aktiivimallia vastaan Senaatintorilla.
— ICT-alan asiantuntijatöistä on maksettava ICT-alan palkat, muuten ei tule toimia ICT-alalla, toteaa puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

Julkaistu 05.10.2020 klo 11:23
Uutiset

Pro Uutiset/Pron tiedote 5.10.2020

Ammattiliitto Pro on päättänyt jättää lakkovaroituksen Suomen Kotidataan. Lakko alkaa tiistaina 20.10.2020 kello 6:00 ja päättyy maanantaina 16.11.2020 kello 23:59.

Pro vaatii Suomen Kotidataa sitoutumaan ICT-alan palkkatason ja työsuhteen ehtojen turvaamiseen yrityksen työntekijöille. Yrityksen kanssa on käyty neuvotteluja viime viikolla, mutta yritys ei ole sitoutunut neuvotteluiden jatkamiseen siltä pohjalta, että sopiminen olisi jatkossa mahdollista.

—  Kotidatan johdon kanssa käyty vuoropuhelu on selvästi osoittanut, että yrityksellä ei ole halua sitoutua tilanteen ratkaisuun, sanoo sopimusalavastaava Mika Mäkelä Ammattiliitto Prosta.

— Pro on sitoutunut löytämään ratkaisun kiistaan ICT-alan työehtojen pohjalta, mutta yhtiön tarkoituksena näyttää olevan vain toistuva ajan peluu ja henkilöstön uuvuttaminen tilanteen pitkittämisellä, toteaa sopimusala-asiamies Seppo Lundgren Ammattiliitto Prosta.

Pro on valmis edelleenkin löytämään ratkaisun tilanteeseen seuraavan kahden viikon aikana ennen työtaistelun alkua, Mäkelä ja Lundgren jatkavat.

ICT-alalla toimiva Kotidata tuottaa alihankintapalveluita suurille suomalaisille teleoperaattoreille. Kotidata on päässyt operaattorijättiläisten suosioon ennen kaikkea alhaisella hinnoittelullaan. Halvan hinnan takana on se, että yritys maksaa työntekijöilleen huomattavasti huonompaa palkkaa kuin alan yleissitova työehtosopimus määrää.

Aiheen taustoista:

23.9.2020  Kotidata on koepallo, jonka hyväksyminen johtaisi