Pro jätti lakkovarotuksen Paltalle

lentokone tekniikka
Pro haluaa parantaa Ilmailutekniikan ammattiyhdistyksen jäsenten asemaa, mutta Ilmailualan Unioni ja Palta eivät ole vastanneet neuvottelukutsuihin tai neuvotteluille on asetettu kestämättömiä ehtoja. Pron jätti lakkovaroituksen perjantaina.

Pro jätti lakkovarotuksen Paltalle

Julkaistu 17.12.2021 klo 15:26

Ammattiliitto Pro jätti tänään lakkovaroituksen valtakunnansovittelijalle sekä Palvelualojen työnantajat PALTAlle Ilmailutekniikan ammattiyhdistys (ITA) ry:n jäsenistä. Lakko on tarkoitus järjestää 3.1.–17.1.2022 välisenä aikana ja se koskee 3.1.2022 kello 06.00 – 17.1.2022 kello 06.00 välillä alkavia työvuoroja.

Lakko koskee seuraavien yhtiöiden toimipaikkoja, joissa työskentelee Itan jäseniä: Finnair, Finnair Technical Services, TCR, Swissport, Ga Telesis ja Hub Logistics.

Lisäksi ITAn jäsenet ovat ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökiellossa, joka alkaa sunnuntaina 19.12.2021 kello 00.01.

Vankina nykyisessä sopimuksessa

Prolaisen Ilmailutekniikan ammattiyhdistyksen jäseniin sovelletaan PALTAn ja Ilmailualan Unionin välistä työehtosopimusta. Pro on yrittänyt käynnistää Paltan ja IAU:n kanssa neuvotteluja ITAn prolaisten jäsenten irrottamiseksi sopimuksesta tai pääsystä sopimuksen osapuoleksi. IAU ja Palta eivät ole vastanneet neuvottelukutsuihin tai neuvotteluille on asetettu kestämättömiä ehtoja.

– ITAn prolaiset jäsenet ovat vankina sopimuksessa, johon heillä ei ole pitkään aikaan ollut aitoja vaikutusmahdollisuuksia. Tilanne on työehtojen ja sopimusneuvottelujen kannalta kestämätön. Sopimuksia pitää olla neuvottelemassa ne tahot, jotka ovat sopimuksessa enemmistönä ja joihin niitä myös sovelletaan, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Sen jälkeen, kun tekniikan työntekijät päättivät liittyä Ammattiliitto Prohon, on luonnollista, että Pro on mukana valvomassa heidän etuaan myös työehtosopimuspöydissä. Pron vaatimus on, että se pääsee mukaan neuvottelupöytään, osaksi alan yleissitovaa työehtosopimusta tai että se voi solmia ilmailutekniikan jäsenilleen oman työehtosopimuksen tai liittää ITAn jäsenet toiseen prolaiseen sopimukseen.

Lisäksi Pro vaatii, että ITAlle annetaan mahdollisuus valita omat luottamusmiehensä, tehdä paikallisia sopimuksia ja vaikuttaa sitä kautta oman jäsenistönsä asioihin työpaikalla.