Pro lähtee mukaan kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamiseen

Ammattiliitto Pro osallistuu Y-säätiön hallinnoimaan kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamishankkeeseen. Pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin rakennutetaan tuhat asuntoa lähivuosina.

Pro lähtee mukaan kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamiseen

Julkaistu 22.03.2017 klo 08:02

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro lähtee mukaan Y-säätiön hallinnoimaan kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamishankkeeseen.  Vuokra-asuntorakennuttamisesta kiinnostuneet yhteisöt sijoittavat pitkäaikaisesti ja normaalia matalammalla tuotolla Ara-rahoitteiseen vuokra-asuntotuotantoon.

Y-säätiö on kohtuuhintaisessa vuokra-asuntotuotannossa Suomen merkittävin yleishyödyllinen rakennuttaja.  Solmittu aiesopimus koskee sekä asuntojen rakennuttamista, omistamista että vuokraamista. Y-säätiön ja Ammattiliitto Pron lisäksi aiesopimuksen allekirjoittaneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Julkisten ja Hyvinvointialojen liitto JHL, Metallityöväen Liitto sekä Tradeka-Yhtiöt.

Miten asuntorakentaminen liittyy ammattiliiton toimintaan?

- Suomi kaupungistuu ja työpaikat keskittyvät kasvukeskuksiin. Pääkaupunkiseudulla on jo kova pula asunnoista ja kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarve kasvaa edelleen. Prolle on tärkeää, että ihmisille saadaan koteja sinne, missä he haluavat asua ja tehdä työtä, sanoo Pron hallinto- ja talousjohtaja Jani Salenius.

Pro on sijoittanut jo vuosia vuokra-asuntotuotantoon VVO:n osakkaana. Muuttuuko nyt sijoituskohde?

- Pro jatkaa edelleen VVO:n osakkaana. VVO on keskittynyt markkinahintaisten vuokra-asuntojen rakentamiseen, kun taas Y-säätiö rakennuttaa valtion lainoittamia kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Ihmisillä on hyvin erilaisia asumisvaatimuksia ja siksi tarvitaan erilaisia asuntoja, toteaa talousjohtaja Salenius.

Eivätkö kaikki halua asua kohtuuhintaisissa asunnoissa?

- Toisille asumisessa ovat tärkeitä hyvä sijainti, arvokkaat materiaalit, uusin teknologia, helppo vuokrasuhteen solmiminen ja lähellä oleva autopaikka. Nämä seikat näkyvät tietysti myös asuntojen vuokrissa, Salenius arvioi.

- Kaikille asunto ei kuitenkaan ole statuskysymys, vaan rahaa halutaan käyttää muuhun. Pro haluaa tarjota omalla sijoitustoiminnallaan erilaisille asunnonetsijöille sopivia asuntoja pääkaupunkiseudulla.

Miksi yhteistyökumppaniksi asuntorakennuttamiseen valittiin Y-säätiö?

- Y-säätiöllä on pitkä kokemus ja osaaminen kohtuuhintaisessa vuokra-asuntorakentamisessa. Y-säätiö tarjosi mahdollisuutta yhteistyöhön, jossa muut sijoittajat ovat meidän kanssamme samanhenkisiä. Sijoitukset ovat pitkäaikaisia ja tuottovaatimukset erittäin matalat. Tavoitteemme on kantaa kortemme kekoon pääkaupunkiseudun asuntopulan helpottamisessa, Salenius sanoo.