Pro lausui aluehallintouudistuksesta

Kuvituskuva lintuperspektiivistä kuvattuja ihmisiä metroasemalla kävelemässä
Lausunnossaan Pro pitää monialaisuuden ja poikkihallinnollisuuden vahvistamista oikeana kehittämissuuntana valtionhallinnossa, mutta on huolissaan uudistuksen sekä valtionhallinnon tuottavuusohjelman yhteisvaikutuksista henkilöstöön.

Petteri Orpon hallitusohjelmaan kirjatussa valtion aluehallinnon uudistuksessa kootaan valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä uuteen valtakunnalliseen virastoon. Samalla muodostetaan uudet alueelliset elinvoimakeskukset. Hallitusohjelman mukaan tavoitteena on vahvistaa ja yhdenmukaistaa lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta sekä sujuvoittaa prosesseja ja palvelua.

Uudistusta koskevassa lausunnossaan Pro pitää monialaisuuden ja poikkihallinnollisuuden vahvistamista oikeana kehittämissuuntana valtionhallinnossa ja kannattaa keskeistä esitystä Lupa- ja valvontaviraston sekä elinvoimakeskusten perustamisesta. Pro kuitenkin huomauttaa, että lopputulos näyttää suhteessa tavoitteisiin osin ristiriitaiselta. Hallituksen esitysluonnoksen säädöstason kirjaukset eivät erityisesti kannusta monialaisuuden ja moniammatillisuuden hyödyntämiseen. Ilman lopulliseen hallituksen esitykseen tehtäviä muutoksia virastoille jää hyvin vähän liikkumavaraa sisäisen organisaation ja tehtävien hoidon järjestämisessä.

Lisäksi Pro nostaa lausunnossaan esille sen, että vaikka aluehallintouudistukselle ei asetettu erillistä tuottavuustavoitetta, periytyvät nykyisille virastoille kohdennetut säästövelvoitteet uusille virastoille. Uudistuksen toimeenpanoon saadut lisämäärärahat ovat vaatimattomat suhteessa uudistuksen laajuuteen ja työmäärään. Pro onkin äärimmäisen huolissaan aluehallintouudistuksessa muodostuvien virastojen toimintakyvystä ja kasvavan epävarmuuden olosuhteissa työskentelevän henkilöstön työhyvinvoinnista, jaksamisesta ja motivaation säilymisestä. Lausunnossaan Pro vaatii, että ministeriöillä, hallituksella ja eduskunnalla on oltava valmius tarkastella tilannetta vuosien 2026–2028 aikana talouden kriisiytymisen välttämiseksi. Lisäksi henkilöstön muutostukeen ja asianmukaisten yhteistoimintamenettelyjen hoitoon on turvattava riittävät resurssit.

Lue koko Pron lausunto tästä.