Pro on paikalla Triplan työmaalla

ilona snellman, Risto laamanen
Kauppakeskus Tripla myllertää maisemaa keskellä hektisintä Helsinkiä. Pro on paikalla varmistamassa, että kaikki sujuu työturvallisesti ja työmaan tiukkojen aikataulujen puitteissa.

Pro on paikalla Triplan työmaalla

Julkaistu 04.10.2017 klo 14:27
ProStoori
Kirjoittanut
Sami Turunen

Kauppakeskus Triplan työmaa keskellä Pasilaa on eri kansallisuuksien iloinen sekamelska. Jättimäisen montun pohjalla oleva työmaaruokalakin on nimetty kansainvälishenkisesti Trittoriaksi.

Lounasaikaan ravintola toimii kielikylpylänä: pöydistä kantautuu suomen lisäksi ainakin kotoisaa viroa, paljon konsonantteja sisältävää puolaa, tunnistamattomia slaavilaisia äänteitä sekä yhteisenä kielenä soljahtelevaa englantia.

Ravintolan perällä päivystää Pron sopimusala-asiamies Ilona Snellman.

– Olemme täällä paikalla joka kuukauden viimeinen maanantai. Päivystystä on pidetty vuoden verran. Täällä ratkotaan jäsenten asioita, jos niitä ilmenee, mutta tämä liittyy myös vahvasti näkyvyyteen: haluamme olla siellä, missä jäsenet ovat, Snellman kertoo.

Triplassa työskennellään juna-aikataulujen mukaan

Samassa pöydässä istuu Risto Laamanen, joka on tullut varmistamaan jäsenmaksuun liittyviä asioita kaverin puolesta.

Laamanen on perustustöiden vastaava työnjohtaja. Hän on parin vuoden aikana nähnyt, miten kauppakeskustyömaa meni ensin vauhdilla alaspäin kaivaen ja räjäyttäen, ja lähti sitten rakentumaan vauhdilla ylöspäin.

– Teimme jo ennen vanhan aseman purkamista perustusten vahvistamista, ja asensimme junien välissä työskennellen yli 250 porapaalua. Paalutuksia on jouduttu tekemään myös kellarissa, vanhojen rakenteiden alla ja välissä, hän kertoo haastavista olosuhteista.

Laamanen on pitkän linjan YIT:läinen: 36 vuotta saman työnantajan palveluksessa. Myös vaativilla siltatyömailla uransa tehnyt konkari ei vähästä hätkähdä.

– Yksikään juna ei ole myöhästynyt meidän takiamme. Se on vaatinut suunnittelua ja hyviä järjestelyjä.

Triplan työmaasta on tehnyt uniikin juuri junien läsnäolo. Pasila on Suomen rautatieliikenteen solmukohta, ja yli tuhat junaa päivässä vaatii huippuunsa viedyt turvatoimet. Rataturvallisuuskoulutus on pakollinen kaikille, jotka työskentelevät raiteiden lähellä.

Kukaan ei ylitä rataa ilman koulutusta, ja paikalla on rataturvamiehiä varmistamassa ja ilmoittamassa junien tulosta.

Tripla-työmaalla tehdään yhteistyötä yli liittorajojen

Samassa pöydässä prolaisten kanssa istuu myös rakennusliittolainen YIT:n talonrakennuksen pääluottamusmies Jari Jääskeläinen.

– Junat aiheuttavat myös sen, että esimerkiksi valumuottien siirrot pitää tehdä juuri sovittuina aikoina. Triplan työmaalla tehdäänkin siksi töitä myös öisin ja viikonloppuisin, hän kertoo.

Pro ja Rakennusliitto tekevät Triplan montussa paljon yhteistyötä. Valtava työmaa vaatii liittojen läsnäoloa, ja erilaisia ohjeistuksia on tehty myös työnantajien järjestön, Rakennusteollisuuden, kanssa.

– Harvalla työmaalla jäsenillä on mahdollisuus siihen, että liiton toimitsijat ovat paikalla säännöllisesti, Ilona Snellman sanoo.

Työmaalla on ylitettävänä kielimuuri

Junien lisäksi toinen leimallinen tekijä Triplalla on ulkomaalaisten rakentajien suuri osuus. Risto Laamasen porukasta noin 30 prosenttia on muita kuin suomalaisia. Se tuo työnjohtoon kielellisiä haasteita.

– Meillä on paljon muun muassa puolalaisia, joiden kielessä on paljon konsonantteja, Laamanen hymyilee.

Triplan työmaalla on kaikkiaan yli 50 kansallisuutta.

– Ulkomaalaisilla on omat työnjohtajat, nuoria kavereita, joilla on kielitaitoa. Kaikille järjestetään myös rataturvallisuuskoulutus omalla kielellä.

Triplan työmaalla on kaikkiaan yli 50 kansallisuutta.

– Kielimuuri aiheuttaa eniten vaikeuksia, kertoo Rakennusliiton Jääskeläinen.

– On iso työturvallisuusriski, jos joku on aivan ummikko eikä yhteistä kieltä kommunikointiin ole. Esimerkiksi jos työkaveri huutaa, että ”varo aukkoa” ja toinen ei tajua yhtään mistä puhutaan, voivat seuraukset olla pahat, Jääskeläinen havainnollistaa.

Työmaalle ei ole asiaa ilman perehdytystä

Jatkuva junaliikenne, tiukkoja aikatauluja, kansainvälisyyttä, valtava mutta silti ahdas rakennustyömaa – näitä haasteita Triplalla selätetään. Tekemistä riittää, sillä keskellä Suomen ruuhkaisinta aluetta pörrää pienen maalaiskylän verran ihmisiä.

Triplalla työskentelee jatkuvasti noin 800 henkeä, joten liikkumiseen ja työturvallisuuteen on kiinnitettävä paljon huomiota.

Kaikkiaan alueen käytäntöihin on perehdytetty 4 100 henkilöä.

– Tuossa pidetään lähes joka aamu info, Snellman ja Jääskeläinen viittavat parakkiravintola Trittorian aulassa olevaan perehdytyspisteeseen.

– Vihreä kypärä päässä, opastettuna meneviä vierailijoita lukuun ottamatta jokainen menee työmaalle vasta perehdytyksen jälkeen.

Mikä Tripla?

Helsingin Pasilaan rakentuva Tripla on kolmen korttelin kokonaisuus, johon kuuluu kauppakeskus, pysäköintilaitos, joukkoliikenneasema ja Pasilan juna-asema, hotelli sekä asuntoja ja toimistoja. Tripla valmistuu vaiheittain vuosina 2019–2020. Triplan etelä- ja pohjoispuolelle rakennetaan lähitulevaisuudessa myös lisää asunto- ja toimistokiinteistöjä.