Pro pitää jäsenmaksun ennallaan

Pro pitää jäsenmaksun ennallaan

Julkaistu 13.11.2020 klo 17:08

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron jäsenmaksu pysyy entisellään ja on 1,25 prosenttia veronalaisesta palkkatulosta tai enintään 49 euroa kuukaudessa vuonna 2021. Jäsenmaksu sisältää liiton, työttömyyskassan ja yhdistysten maksut. Työttömyyskassamaksun osuus jäsenmaksusta on 7,5 euroa. Jäsenmaksua eivät maksa senioriyhdistyksen tai liiton opiskelijayhdistyksen jäsenet.

Pron jäsenmaksu laski nykyiseen 1,25 prosenttiin vuonna 2019. Pron ja Pardian liittofuusion tuloksena myös Pron työttömyyskassan jäsenmaksu aleni, kun enemmistö liiton jäseniksi tulleista siirtyi Pron työttömyyskassaan.

Toiminta sopeutuu koronaan

Vuonna 2021 Pro ja Vakuutusväen liitto yhdistyvät ja jäsenmäärä kasvaa. Budjetissa kasvava toiminta näkyy sekä lisääntyneinä kuluina että lisääntyneinä jäsenmaksutuloina.

– Finanssisektori painoarvo kasvaa ja Prohon siirtyy 8 henkilöä, jotka työskentelevät koko liittoa vahvistaen, talous- ja hallintojohtaja Jani Salenius kertoo.

Pron talous on alijäämäinen vuonna 2021, mutta varsinainen toiminta pysyy kuitenkin kestävällä pohjalla. Prossa ei ole tehty koronabudjettia suuntaan taikka toiseen.

– Investoimme jäsenten palveluihin ja järjestelmiin, jotta yhteydenpito on entistä sujuvampaa.

Pron toiminta on sopeutunut koronaan.

–  Tänä vuonna on otettu käyttöön sähköiset kohtaamiset esimerkiksi liiton järjestämissä koulutuksissa.  Varaudumme muuttamaan toimintaa niin, että Pron jäsenistön ja aktiivien kohtaaminen on mahdollista, sitten kun se on turvallista, Salenius kertoo.

Palvelu sujuvammaksi

Pro investoi sekä uusien jäsenten tavoittamiseen että nykyisten jäsenten palvelun parantamiseen vuonna 2021.

Jäsenrekisterijärjestelmän uusiminen jatkuu.  Pron verkkosivut uudistuvat vuoden 2021 alussa. ProSoolo ja Pron tutkimussivusto tuodaan osaksi Pron uusia verkkosivuja, jotta tutkimustiedon käyttäminen olisi helpompaa. Työpaikkatutkaa kehitetään niin, että jäsenille löytyy osuvampia työpaikkoja.

Liiton budjetissa valmistaudutaan syksyllä 2021 alkavaan neuvottelukierrokseen. Jäseniä halutaan tavoittaa laajan työmarkkinakierroksen avulla.

Pron edustajisto kokoontuu 13.–14.11.2019.