Hyppää pääsisältöön

Pro vauhdittaa rahoitusalan neuvotteluja useilla lakoilla

Rahoitusalan lakossa on kyse viikonlopputyöstä ja palkankorotusmallista.
Pro jätti valtakunnansovittelijalle ja työnantajaliitoille useita rahoitusalan lakkovaroituksia. Pron ja työnantajaliitto Paltan sopimusneuvottelut ovat täysin lukossa, koska työnantajat pitävät kiinni viikonlopputyötä koskevasta tavoitteestaan eli määräämisoikeudesta.

Pro vauhdittaa rahoitusalan neuvotteluja useilla lakoilla

Julkaistu 11.03.2018 klo 15:26
Uutiset

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 11.3.2018

Ammattiliitto Pro jätti tänään 11. maaliskuuta 2018 valtakunnansovittelija Minna Helteelle ja työnantajaliitoille useita rahoitusalan lakkovaroituksia. Pron ja  Palvelualojen työnantajaliitto Paltan sopimusneuvottelut ovat täysin lukossa, koska työnantajat pitävät kiinni viikonlopputyötä koskevasta tavoitteestaan eli määräämisoikeudesta.

Jos lakonuhkien sovittelu ei tuota tulosta, rahoitusalan lakot toteutuvat seuraavasti:

OP Ryhmä 26.–29.3.
Danske Bank ja muu rahoitusala, esimerkiksi säästöpankit, POP Pankit ja liikepankit 9.–12.4.
Lisäksi Ammattiliitto Nousu on jättänyt työtaisteluvaroituksen Nordeaan ajalle 3.–6.4.

Pro on neuvotellut Paltan kanssa lähes puoli vuotta uutta rahoitusalan työehtosopimusta. Samaan aikaan on käyty Danske Bankin yrityskohtaisen työehtosopimuksen neuvotteluja.

– Valtakunnansovittelija Minna Helle on sovitellut tilannetta joulukuusta lähtien. Hän totesi 5.3. neuvottelijoille, että edellytyksiä riidan ratkaisulle ei vieläkään ole. Hän ilmoitti jatkavansa sovittelua vasta, jos osapuolet liikahtavat omista tavoitteistaan, Pron finanssisektorin johtaja Antti Hakala toteaa.

Viikonlopputyöstä halutaan sopia paikallisesti

Pron tavoite on saada rahoitusalalle samanlaiset palkankorotukset kuin muut sopineet alat ovat tähän mennessä saaneet. Lisäksi Pro on valmis sopimaan, että alan viikonlopputyö sovitaan paikallisesti kunkin työpaikan ja henkilöstön tarpeiden mukaan. Sovittelu on jumiutunut nimenomaan viikonlopputyötä koskevaan riitaan.

Pron jäsenistöstä on merkittävä osa valmis viikonlopputyöhön. Asiakastarpeisiin vastaaminen onnistuu vallan mainiosti paikallisen sopimisen ja vapaaehtoisuuden pohjalta, sanoo johtaja Hakala Prosta.

–  Lisäksi on tärkeää, että rahoitusalan työehtosopimus tuo vähintään samansuuruiset yleiskorotukset kuin muillakin aloilla. Myös työehtosopimuksen laadulliseen kehittämiseen on suuria tarpeita, mutta valitettavan vähän laatukysymyksissä on edetty, jatkaa Hakala.

Tukea muilta aloilta

Pro valmistelee rahoitusalan tueksi muiden sopimusalojensa tukitoimenpiteitä. Monialaliittona Prolla on työehtosopimukset rahoitusalan lisäksi teollisuudessa, palvelualoilla sekä ict- ja viestintäaloilla, yhteensä 60 sopimusta.

–  Meneillään olevan liittokierroksen erityispiirre on tupoja ja keskitettyjä ratkaisuja tiukempi Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n sopimuskohtainen kustannusten valvonta. EK:n johdon puheet liittokierroksesta ja paikallisen sopimisen merkityksestä ovat täyttä silmänlumetta, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Pron muiden alojen tukitoimenpiteistä ilmoitetaan työmarkkinakäytännön mukaan eli neljä päivää ennen niiden alkamista.