Pron Malinen Finnairista: Säästösopimus uudelleen arvioitavaksi ja muuntokoulutusta peliin

Kuva: Aila Juola
– Säästösopimusneuvottelujen tarkoitus oli, että ne vähentäisivät irtisanottavien määrää merkittävästi. Meidän on nyt arvioitava säästösopimuksen sisältöä uudelleen, toteaa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen. Hän ehdottaa muuntokoulutusta.

Julkaistu 20.10.2020 klo 11:51

Pro Uutiset

Lentoyhtiö Finnair ilmoitti vähentävänsä yt-neuvottelujen päätteeksi yhteensä 700 työpaikkaa, joista 600 Suomesta.

Vähennykset kohdistuvat merkittävästi Pron sopimusaloihin Finnairilla. Finnairin toimihenkilöitä ja Finnairin teknisiä toimihenkilöitä sekä IAU:n sopimuksen alla työskenteleviä Finnairin teknisiä työntekijöitä koskevat yt-neuvottelut alkoivat 31. elokuuta ja ne päättyivät 13. lokakuuta. Yt-neuvottelut koskivat yhteensä noin 900 prolaista.

– Ymmärrämme Finnarin vaikeaa tilannetta pandemian keskellä, mutta emme ole tyytyväisiä tähän ratkaisuun, painottaa puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

Henkilöstöryhmät ovat esittäneet monenlaisia vaihtoehtoja irtisanomisille.

– Pron henkilöstöryhmien kanssa on käyty erilaisia säästöneuvotteluja samaan aikaan Finnairin yt-neuvottelujen kanssa, kertoo lentoalojen sopimusalavastaava Anne Mähönen Ammattiliitto Prosta.

Yhtiö aloitti yt-neuvottelunsa syyskuussa. Tuolloin yhtiö arvioi, että työpaikkoja vähenisi noin 1 000. Finnairin tiedotteen mukaan neuvotteluissa löytyi säästöratkaisuja, joiden ansiosta noin 150 työpaikkaa säästyi.

– Säästösopimusneuvottelujen tarkoitus oli, että ne vähentäisivät irtisanottavien määrää merkittävästi. Meidän on nyt arvioitava säästösopimuksen sisältöä uudelleen, toteaa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Muuntokoulutusta Finnairilta irtisanottaville

Ammattiliitto Pron huoli on, että vähennykset kohdistuvat erityistä ammattitaitoa kohdistuviin tehtäviin eivätkä työpaikat palaudu, vaikka lentoliikeen volyymi palautuisikin.

– Ei olisi kansantaloudellisesti järkevää, että huoltotoiminta supistuu Suomesta pysyvästi. Lentokoneen huolto vaatii korkeaa ammattitaitoa ja koulutusta. Ne ovat juuri niitä tehtäviä, joista Suomen kannattaisi pitää kiinni, puheenjohtaja Malinen sanoo.

Pron jäsenet Finnairilla työskentelevät toimihenkilötehtävissä sekä tekniikan ja huollon asiantuntija- ja työntekijätehtävissä. Teknikoilla ja huoltohenkilökunnalla on hyvä ammattitaito, jota on mahdollista hyödyntää monen muun alan tekniikan ja huollon tehtävissä. Toimihenkilöt ovat rautaisia ammattilaisia ja asiantuntijoita.

– Pääkaupunkiseudun TE-toimistojen olisi tärkeää löytää näille ammattilaisille sopivia työpaikkoja. Lisäksi ammattioppilaitosten pitää kyetä nopeasti järjestämään muuntokoulutusta niille aloille, joissa on tarvetta teknisestä huoltohenkilökunnasta, Malinen kannustaa.

Irtisanomiset maaliskuun 2021 loppuun

Irtisanomiset tehdään maaliskuun 2021 loppuun mennessä. Irtisanomisten lisäksi voi tulla irtisanomisperusteisia toimenkuvan muutoksia, jolloin uusi työ voi olla toisella sopimusalalla.

– Tarkempia osastokohtaisia irtisanomislukuja ei vielä ole. Työnantaja on ilmoittanut, että niitä aletaan toteuttaa tällä viikolla, Finnairin teknisten toimihenkilöiden vt. pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu Jari Kovanen kertoo.

Irtisanomisten lisäksi lomautukset jatkuvat ja niitä tulee myös lisää. Yt-neuvottelujen piirissä oli yhteensä noin 2 800 työntekijää. Mukana oli yhtiön koko henkilöstö Suomessa matkustamopalvelijoita ja lentäjiä lukuun ottamatta. Finnairilla on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yhteensä 6 500 työntekijää.