Hyppää pääsisältöön

Pron Malinen: Metsäteollisuuden ylimielinen asenne estää ratkaisun löytymisen toimihenkilöille

Neuvottelut paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksesta ovat ajautumassa umpikujaan. Työnantajapuoli tarjoaa paperiteollisuuden toimihenkilöille merkittävästi huonompaa sopimusratkaisua kuin työntekijöitä edustavalle Paperiliitolle.

Julkaistu 11.02.2020 klo 19:31
Uutiset

Pro Uutiset

– Työnantaja hylkää jääräpäisesti kaikki ehdotukset niin sanottujen kiky-tuntien poistamisesta sekä kohtuullisesta palkankorotustasosta, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Pro on jatkanut neuvotteluja paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksesta valtakunnansovittelijan toimistolla maanantai-illasta lähtien. Pron lukuisista vastaantuloista ja rakentavista kompromissiesityksistä huolimatta neuvottelut junnaavat paikoillaan ja osapuolten näkemykset mahdollisesta sopimusratkaisusta ovat huomattavasti kauempana toisistaan kuin aiemmin.

– Eniten käydyissä neuvotteluissa hiertää kiky-tunteja koskeva ratkaisu, koska työnantajapuoli haluaa niiden poistamisesta täyden ja jopa ylimitoitetun kompensaation, joka toteutettaisiin toimihenkilöiden palkanosia poistamalla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että paperiteollisuuden toimihenkilöt joutuisivat ostamaan kiky-tunnit pois merkittävillä työajan pidennyksellä ja kokonaispalkkojen heikennyksillä, Malinen jatkaa.

Malisen mukaan työnantajapuolen neuvotteluasenteessa näkyy ylimielisyys ja toimihenkilöiden vähättely.

Pro on jättänyt tänään ilmoituksen määräaikaisesta ylityökiellosta, joka koskee kaikkia paperiteollisuuden työehtosopimuksen mukaisia tehtäviä koko sopimusalalla. Ylityökielto astuu voimaan tänään klo 22.00 ja on voimassa 20.2.2020 klo 6.00 saakka.