Pron Rinne: ”Kaksi miljardia euroa voittoa ja kaksituhatta saa silti kenkää”

Voittoa tekevä TeliaSonera aloittaa kulukuurin, jonka tavoitteena on säästää 200 miljoonaa euroa seuraavan kahden vuoden aikana.

Pron Rinne: ”Kaksi miljardia euroa voittoa ja kaksituhatta saa silti kenkää”

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/lähde:Pron tiedote 17.10.2012

Teleyhtiö TeliaSonera aloittaa kulukuurin, jonka tavoitteena on säästää 200 miljoonaa euroa seuraavan kahden vuoden aikana.

Tämä merkitsee henkilöstövähennyksiä, jotka TeliaSoneran alustavan arvion mukaan vaikuttavat noin 2 000 työntekijään eli seitsemään prosenttiin konsernin koko henkilöstöstä.

Vähennysten aikataulua tai niiden kohdistumista eri maihin tai yksiköihin ei yhtiö ole kertonut.

– Johdolla on kuitenkin jo selvästi tiedot siitä mihin säästöt kohdistuvat. Aamun tulostiedotteessa eritellään säästötoimien kohteina olevien toimintojen kustannukset erikseen, huomauttaa ict-alan sopimusalavastaava Karri Heikkilä Ammattiliitto Prosta.

Liikevaihto kasvaa

TeliaSonera tiedottaa, että konsernin tulosnäkymät koko vuodelle 2012 pysyvät ennallaan. Liikevaihto on kasvanut alkuvuoden 2012 aikana.

– Yritys ei näe perusteita antaa tulosvaroitusta koko vuoden tuloksen osalta, joten herää kysymys mistä valtavan säästöohjelman perusteet on kaivettu. Yritys tekee tänä vuonna kaksi miljardia euroa voittoa ja silti kaksituhatta saa kenkää, toteaa puheenjohtaja Antti Rinne Ammattiliitto Prosta.

Säästötoimien kerrotaan jatkuvan kaksi vuotta.

– TeliaSoneran toiminta asiassa vaikuttaa surullisen samanlaiselta kuin muutamilta pörssiyhtiöiltä on viime aikoina nähty. Osakkeenomistajien ehtymättömiä rahanansaitsemistarpeita katetaan irtisanomalla palkansaajia, jotka tekevät tuloksen, puheenjohtaja Rinne sanoo.

TeliaSonerassa on viimeisen seitsemän vuoden aikana kiristetty ruuvia jatkuvilla yt-neuvotteluilla, joissa on vähennetty yli 2 000 työntekijää.

– Yhtiö on ilmoittanut tarttuvansa tiukalla otteella yhtiötä vastaan esitettyjen korruptiosyytösten selvittelyyn. Yhteiskuntavastuuta ja tuloksellisuutta on hoidettava myös henkilökuntaa arvostaen, työssä jaksamista ja henkilökunnan turvallisuuden tunnetta luoden, sanoo ict-ja viestintäsektorin johtaja Anssi Vuorio Prosta.

Suomen ja Ruotsin valtioilla on yhteensä lähes 50 prosentin omistusosuus TeliaSonerasta. Yritys työllistää yhteensä noin 28 000 työntekijää, joista Ruotsissa on 9 159 henkilöä ja Suomessa 4 168 henkilöä.

Pro edellyttää, että valtiot estävät säästöohjelman, joka pitkällä tähtäimellä vaarantaa yhtiön tulevaisuuden.