Hyppää pääsisältöön

Pron sopimusalavastaava Turun jätti-investoinnista: "Näyttö suomalaisesta osaamisesta ja sen arvostuksesta maailmalla"

Nainen ja mies kättelevät.
Bayer rakentaa Turkuun uuden lääketehtaan 250 miljoonalla eurolla ja nykyaikaistaa olemassa olevaa tuotantolaitosta.

Julkaistu 10.06.2021 klo 12:01
Uutiset

Lääketeollisuusyhtiö Bayer ilmoitti tänään torstaina 10. kesäkuuta rakentavansa Turkuun uuden lääketehtaan 250 miljoonalla eurolla ja nykyaikaistavansa olemassa olevaa tuotantolaitosta. Asiasta uutisoi muun muassa Yle.

Ammattiliitto Pron kemianalan sopimusalavastaava Taru Reinikainen pitää investointia upeana uutisena Turulle ja Suomelle.

– Tämä on näyttö suomalaisesta osaamisesta ja sen arvostuksesta maailmalla. Suomi pärjää kansainvälisessä kilpailussa nimenomaan korkealla tutkimus- ja tuotekehitysosaamisellaan.

Sopimusalavastaava pitää investointia näyttönä Suomen vakaista työmarkkinoista, pitkäaikaisesta sopimustoiminnasta ja yhteistyöstä kemianteollisuudessa.

Investointi on Suomessa yksi viime vuosien suurimmista

Vuonna 2025 valmistuva tehdas tarjoaisi kehittyvien maiden miljoonille naisille modernia ehkäisyä. Uudesta tuotantolaitoksesta tulee yksi nykyaikaisimmista lääketehtaista, jossa automaatiota ja robotiikkaa hyödynnetään mittavasti. Uusi tuotantolaitos rakennetaan olemassa olevaan rakennukseen Artukaisissa, jossa Bayerilla on jo entuudestaan toimintaa.

Bayer työllistää Suomessa yli tuhat henkilöä. Viime vuonna se palkkasi Suomeen lähes 150 uutta työntekijää COVID-19 pandemiasta huolimatta, Ylen jutussa kerrotaan.