Rahoitusalalla isoja eroja ansiokehityksessä (päivitetty 12.4. klo 15.34)

Eniten palkat ovat nousseet johtotehtävissä, laiskinta kehitys on ollut toimihenkilöillä.

Rahoitusalalla isoja eroja ansiokehityksessä (päivitetty 12.4. klo 15.34)

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Rahoitusväen palkkakehitys alan sisällä vaihtelee selvästi. Reippaimmin rahoitusalalla ovat nousseet johtotehtävissä työskentelevien palkat, hitainta kehitys on ollut toimihenkilöillä.

Koko alan ansiot kehittyivät vuoden 2009 lokakuusta vuoden 2010 lokakuuhun 3,5 prosenttia.

Finanssisektorin johtaja Antti Hakala arvioi yleisen suunnan osoittavan, että rahoitusalan ansiokehitys on melko kilpailukykyistä suhteessa vertailualoihin eli vakuutusalaan, teollisuuden toimihenkilöihin, palvelualojen konttoreihin ja tietotekniikan toimihenkilöihin.

– Rahoitusalan sisällä erot erityyppisissä tehtävissä ja organisaation eri kohdissa työskentelevien välillä ovat kuitenkin selvästi isompia.

Alan tilastotyöryhmän huhtikuun alussa julkaisema raportti osoittaa, että johtotehtävissä säännöllisen työajan ansiot ovat nousseet vuodessa 6,8 prosenttia. Esimiehillä ja asiantuntijoilla vastaava luku on 5,8 prosenttia, mutta toimihenkilöillä vain 3,8 prosenttia.

Lisää liksaa naisille?

Hakala tunnistaa ongelman ja huomauttaa, että toimihenkilöiden osalta selittävä tekijä on ”ikävä kyllä se vanha tuttu”.

– Toimihenkilötehtävissä työskentelevät ovat pääosin naisia asiakaspalvelutyössä. Asiantuntijoina ja esimiehinä sen sijaan toimii useammin myös miehiä.

Jo jonkin aikaa jatkunut palkkaerojen kasvu eri ammattinimikkeiden välillä on Hakalan mielestä pystyttävä pysäyttämään viimeistään seuraavissa työehtosopimusneuvotteluissa.

Lääkkeeksi hän tarjoaa muun muassa palkankorotusten sekalinjaa, jossa vähemmän tienaaville maksetaan eurokorotukset ja muille prosenttikorotukset: – Näin alempiin palkkaluokkiin saadaan sisään lisää rahaa, Hakala laskee.

Ammattiliitto Pro neuvottelee noin 20 000 rahoitusalan toimihenkilön esimiehen ja asiantuntijan työehtosopimuksesta syyskuussa. Jos yhteistä näkemystä työsuhteen ehdoista ja palkankorotuksista ei tuolloin synny, päättyy nykyinen työehtosopimus lokakuun lopussa.

Pron jäsensivuilla pääset täyttämään kyselyn, jonka vastauksia käytetään tukena rahoistusalan tulevissa sopimusneuvotteluissa.

Pron jäsenet työskentelevät rahoitusalalla muun muassa rahoitusneuvojina, sijoitusasiantuntijoina ja rahoituspäällikköinä.

Rahoitusalan tilastoryhmän faktat

• Tilaston tuottivat Finanssialan keskusliitto, Nordea Unioni Suomi ja Ylempien toimihenkilöiden YTN. Ammattiliitto Prota ryhmässä edusti sopimusalavastaava Ira Saarnio.

• Tarkastelun kohteena olivat henkilöt, jotka olivat saman tilastoinnin piirissä lokakuussa 2009 ja 2010.

• Tilasto käsittelee säännöllisen työajan ansiota, johon lasketaan kuukausipalkka, säännölliset työajan lisät, luontoisedut verotusarvoineen ja provisioiden kuukausikeskiarvo.

• Tilasto käsittelee koko rahoitusalaa, lähes 20 000 ammattinimikettä.