Rahoitusalan toinen lakko alkaa – paikallinen sopiminen ei käy työnantajalle

Palvelukseen etsitään ripeää ja nöyrää pankkineitiä
Rahoitusalan toinen lakko toteutuu 4–5. tammikuuta. Neuvotteluissa hiertää edelleen viikonlopputyö. Työnantajapuoli vastustaa ammattiliittojen esitystä asian sopimisesta paikallisesti.

Rahoitusalan toinen lakko alkaa – paikallinen sopiminen ei käy työnantajalle

Julkaistu 03.01.2018 klo 15:49

Pro Uutiset/Pron tiedote 3.1.2018

Rahoitusalan tes-neuvottelujen sovittelua jatkettiin tänään. Valtakunnansovittelija Minna Helle ei kuitenkaan antanut sovintoesitystä, koska hän katsoi, ettei siihen ollut edellytyksiä. Kiista on edelleen siitä, sovitaanko viikonlopputyö paikallisesti vai määrääkö työnantaja yksipuolisesti työajat. Ammattiliitot haluavat lisätä paikallista sopimista, mutta tämä ei sovi työnantajapuolelle.

– Ratkaisulle ei ollut edellytyksiä, koska työnantajaliitot Palta ja Finanssiala eivät liikkuneet poterostaan mihinkään, toteaa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

– On valitettavaa, että sovintoa ei ole löytynyt vieläkään. Työantajapuolen juhlapuheet paikallisen sopimisen tärkeydestä eivät näytä vastaavan heidän linjaansa neuvottelupöydässä. Ammattiliitoilta on pöydällä alaa uudistava ja rakentava ehdotus viikonlopputyöstä, ikävä kyllä tämä ei työnantajapuolelle sovi, Malinen lisää.

– Me haluamme sopimista, emme sanelua. Tätä tuskin kukaan voi pitää kohtuuttomana toiveena, Malinen jatkaa.

Yleiskorotus tuntuisi jokaisen lompakossa

Neuvotteluissa on myös palkankorotusmuodosta edelleen erimielisyyttä. Ammattiliitot haluavat palkankorotukset toteutettavaksi ns. yleisen linjan mukaan, jossa suurin osa korotuksista toteutetaan yleiskorotuksena kaikille.

– Meille on tärkeää, että palkkojen yleiskorotus turvaa jokaisen jäsenen ostovoiman. Työnantajapuolen neuvotteluissa esittämä tavoite, että palkankorotuksesta suuri osa maksettaisiin työnantajan päättämänä palkkakeskustelueränä, ei turvaa jokaisen rahoitusalalla työskentelevän ostovoimaa, Malinen toteaa.

Yleiskorotus tukisi palkkatasa-arvoa

Rahoitusalan työntekijöistä 68 prosenttia on naisia. Naisten osuus peruspankkityötä tekevissä on lähes 85 prosenttia. Mitä suurempi osa palkankorotuksesta rahoitusalalla toteutetaan kaikille samanlaisena yleiskorotuksena, sitä paremmin se turvaa erityisesti naisten ansiokehitystä ja lisää palkkatasa-arvoa.

– Rahoitusalan työehdot ovat monessa asiassa jääneet ajastaan jälkeen. Esimerkiksi palkkausjärjestelmä vaatisi vähintäänkin paikkaamista. Näihin kysymyksiin palataan vielä, Malinen päättää.

Lakko alkaa huomenna 4.1. kello 6.00 ja päättyy perjantaina 5.1. kello 23.59. Lakko koskee kaikkia rahoitusalan töitä.

Lakkoon osallistuvat Ammattiliitto Pron lisäksi Nousu, YTN sekä Danske Bankin henkilöstöyhdistys. Ict-alan prolaiset jäsenet tukevat lakkoa työsaarrolla.