Riitta Suonpään pitkäaikainen unelma toteutuu – työ palkittiin kultaisella ansiomerkillä

Riitta Suonpää ja Jorma Malinen
Riitta Suonpään päivä Pron edustajistossa käynnistyi iloisella yllätyksellä. Hänelle myönnettiin Pron kultainen ansiomerkki, joita on jaettu tähän mennessä vain 18 kappaletta.

Julkaistu 26.11.2021 klo 10:39

Pron hallituksen jäsen Riitta Suonpää yllätettiin totaalisesti Pron edustajiston kokouksessa tänään perjantaina. Suonpää palkittiin kultaisella ansiomerkillä, joita on tähän mennessä myönnetty aiemmin vain 18 kappaletta.

Puheenjohtaja Jorma Malinen korosti kiitospuheessaan Suonpään pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä vakuutus- ja rahoitusalan edunvalvonnan saamiseksi samaan liittoon. Vuoden vaihteessa tämä unelma toteutuu, kun ammattiyhdistys Nousu liittyy Pron jäseneksi.

— Kaikki asiat eivät mene aina heti maaliin. Otin asian esille 25 vuotta sitten silloisen rahoitusalan liiton Suoran valtuuston kokouksessa ja nyt tavoite toteutuu, Riitta Suonpää hymyilee.

Suonpää on jaksanut uskoa finanssialan edunvalvonnan yhdistämiseen ja tehnyt tinkimättömästi työtä sen eteen. Apuna on ollut myös periksiantamaton pohjalainen luonne ja rohkeus ottaa asioita esiin.

Samojen luoteenpiirteiden ansiosta alkoi myös hänen ay-uransa. Työkaverit lähettivät nuoren kollegansa pankkitoimihenkilöiden valtuuston kokoukseen. Siellä ensikertalainen otti rohkeasti puheenvuoron ja jäi monen mieleen. Kokouksen jälkeen Suonpäähän otettiinkin yhteyttä ja hänen ay-uransa alkoi.

— Minulla on ollut matkan varrella hyviä tukijoita ja olen päässyt koulutuksiin.

Suonpään ansioluettelo on hengästyttävä. Hän on Pron hallituksen jäsen ja rahoitusalan neuvottelukunnan puheenjohtaja. Pankkimaailmassa hän on toiminut niin varaluottamusmiehenä, luottamusmiehenä kuin pääluottamusmiehenäkin. Suonpää tunnetaan myös aktiivisena toimijana omassa yhdistyksessään, jonka puheenjohtaja hän on. Aiemmin hän toiminut myös esimerkiksi yhdistyksen  sihteerinä, taloudenhoitajana ja Pro-vastaavana.

— Vaikka on joskus vaikeitakin hetkiä ollut, yhtään en antaisi näistä vuosista pois.

Ammattiliitto Pron edustajisto kokoontuu sääntömääräiseen syyskokoukseensa 26.-27.11. Majvikissa Kirkkonummella.

Kuva: Jari Härkönen