Stora Enson ja Eforan väki marssii ulos Oulussa torstaina puoliltapäivin

Rikkurien käyttö suututti toimihenkilöt. Lakot paperiteollisuudessa laajenevat vapun kynnyksellä.

Stora Enson ja Eforan väki marssii ulos Oulussa torstaina puoliltapäivin

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Teksti: Pro Uutiset/Jaana Pohja

Stora Enson Oulun-tehtaan ja sen kunnossapidosta vastaavan Eforan toimihenkilöt marssivat ulos torstaina puoliltapäivin.

Mielenilmauksella hieman yli sata toimihenkilöä vastustaa yhtiön pyrkimyksiä murtaa Ammattiliitto Pron paperiteollisuudessa voimassa oleva ylityökielto.

Sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen Prosta kertoo, että Efora on yrittänyt kiertää kieltoa käyttämällä päivystystyössä rikkurityövoimaa.

Pro ilmoitti ylityökiellosta sen jälkeen, kun toimihenkilöiden neuvottelut palkoista katkesivat tuloksettomina huhtikuun alkupuolella.

Hämäläinen painottaa, että Pro ei hyväksy rikkurien käyttöä ja että Oulussa marssitaan ulos liiton päätöksellä.

Hän muistuttaa myös, että mahdolliset seuraamukset lakosta voivat kohdistua ainoastaan liittoon, eivät koskaan yksittäiseen työntekijään: – Tästä on olemassa myös Korkeimman oikeuden tuomio.

Oulussa vuoromestarit palaavat töihin huomenna perjantaina aamuseitsemältä.

Muiden eforalaisten työnseisaus jatkuu suoraan ensi viikolla alkavaan paperiteollisuuden toimihenkilöiden toiseen lakkovaiheeseen, jonka on määrä päättyä keskiviikkona 11. toukokuuta.

Paperiteollisuuteen lakkovappu

Uuteen, kaksiviikoiseen lakkoon on vapun kynnyksellä menossa yhteensä noin 1 500 toimihenkilöä Stora Enso-konsernin ja Metsäliitto-konsernin kaikissa toiminnoissa.

UPM-Kymmeneen rajattu lakko puolestaan päättyi keskiviikkona, kun töihin palasi tuhatkunta kaksi viikkoa lakkoillutta toimihenkilöä.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne arvioi, että jumiutuneisiin neuvotteluihin tarvitaan nyt lisää painetta, jotta alalle saadaan mahdollisimman pian uusi työehtosopimus.

Metsäteollisuus ja Pro eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen paperiteollisuutta koskevasta palkkausjärjestelmästä, jolla toimihenkilöt pyrkivät korjaamaan muun muassa naisten palkkojen jälkeenjääneisyyttä.

Muuta aiheeseen liittyvää

Stora Enson taloushallinto Kotkassa ja Anjalassa keskiviikkona lakkoon (Pro Uutiset 19.4.2011)

Paperin työehtokiistaa soviteltiin tiistaina (Pro Uutiset 19.4.2011)

Stora Enson ja Eforan toimihenkilöt marssivat torstaina ulos Imatralla (Pro Uutiset 14.4.2011)