Hyppää pääsisältöön

STTK: Rakennetyöttömyyden hoito jäi vähälle budjettiriihessä

Kuva: Shutterstock
– Nyt esitetyt panostukset eivät kuitenkaan riitä purkamaan työttömyyden kovaa ydintä, toteaa STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen budjettiehdotuksesta.

STTK: Rakennetyöttömyyden hoito jäi vähälle budjettiriihessä

Julkaistu 29.08.2018 klo 18:39
Uutiset

Pro Uutiset/STTK

Finanssipolitiikan linja olisi voinut olla suhdannetilanteeseen nähden tiukempi, toteaa STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen Suomen hallituksen tänään julkistetamasta budjettiehdotuksesta.

– Se olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, Nevalainen toteaa.

STTK pitää tärkeänä, että osaavan työvoiman saatavuus turvataan. Tämä on talouskasvun jatkumisen kannalta tärkeää. Myönteistä hallituksen budjettiehdotuksessa on, että rakenteellisen työttömyyden purkamisen kiinnitetään huomioita.

– Nyt esitetyt panostukset eivät kuitenkaan riitä purkamaan työttömyyden kovaa ydintä. Budjettiriihessä jäivät tekemättä kipeästi kaivatut lisäpanostukset aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Työvoimapalveluihin, koulutukseen ja työvoiman liikkuvuuden edistämiseen ei ole juurikaan tulossa lisää resursseja, jotta rakenteellisen työttömyyden ydintä saataisiin purettua, Nevalainen toteaa.

Hallitus on lisäksi käynnistämässä erityisen ohjelman osatyökykyisten työllistämiseksi ja kuntoutuksen lisäämiseksi. Tämä on positiivinen asia osatyökykyisten ja työllisyysasteen noston kannalta, joskin konkreettiset toimet on valmisteltava huolella.

Maltillinen verolinja erikoisella keinolla

STTK on tyytyväinen ensi vuoden budjettiehdotuksen verolinjaan, jossa palkansaajien verotus ei kiristy. STTK on kuitenkin tyytymätön siihen, että työttömyysvakuutusmaksujen alennus kytkettiin ratkaisuun.
Valtion tuloveroasteikkoihin tehdään inflaatiotarkistukset ensi vuonna, mikä estää verotuksen kiristymisen. Työtulo- ja perusvähennyksen korottaminen helpottaa pieni- keskituloisten asemaa. Budjettiesityksen maltilliset välillisen verotuksen kiristykset vahvistavat osaltaan julkista taloutta.

– Myös muuta verotusta tulisi uudistaa valtion talouden vahvistamiseksi ja verotuksen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi. Listaamattomien yritysten osinkojen verotusta sekä pääoma- ja varallisuusverotusta on kiristettävä nykyisestä, Nevalainen toteaa.

STTK vaatii, että maan hallitus luopuu esityksestään heikentää palkansaajien työsuhdeturvaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Palkansaajien turvaa heikentämällä ei synny uusia työpaikkoja, vaan panostamalla osaamiseen, koulutukseen ja tutkimukseen.