Hyppää pääsisältöön

Suomen Kotidata ei noudata yt-lakia - eikä suostu kuuntelemaan henkilöstön edustajia

Yt-neuvotteluissa on useita suuria ongelmia, eikä yhtiöllä näytä olevan halua käydä yt-neuvotteluita lain mukaisesti. Yt-neuvotteluiden päämääränä näyttää olevan lakossa olevien toimihenkilöiden uhkaileminen ja luottamushenkilöiden pelottelu, arvioi Pron sopimusalavastaava.

Julkaistu 11.12.2020 klo 13:33
Uutiset

Pro Uutiset/Pron tiedote 11.12.2020

Suomen Kotidata aloitti yhteistoimintaneuvottelut tällä viikolla.  Henkilöstön neuvottelijat eivät ole saaneet neuvottelujen käymisen kannalta olennaisia tietoja yrityksestä muun muassa taloustietoja. Tällä menettelyllä henkilöstöltä on estetty tasapuolinen ja yhdenvertainen osallistuminen neuvotteluun.

- Työnantajan tekemättömien suunnitelmien puute on syy siihen, ettei perusteita, vaihtoehtoja eikä vaikutuksia kyetä yhteistoimintamenettelyssä käymään läpi lain edellyttämällä tavalla, toteavat yt-neuvotteluissa henkilöstöä edustavat Kotidatan pääluottamusmies Kalle Rantasuo ja työsuojeluvaltuutettu Jenni Nieminen

Työnantaja on valmistautunut neuvotteluihin puutteellisesti.

- On tullut vaikutelma, ettei yritys ole panostanut edes sellaisiin asioihin ja suunnitelmiin, jotka olisivat hyödyllisiä koko yritykselle kannattavan toiminnan takaamiseksi. Pro tulee tutkimaan jäsentensä osalta yt-prosessin lainmukaisuuden ja tarvittaessa ryhtyy toimiin, toteaa Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies Seppo Lundgren

Yrityksessä on vakavia puutteita mm. henkilöstö- ja koulutussuunnitelmissa. Kyseiset suunnitelmat olisivat olleet tärkeä apu yrityksen johtamisessa ja nyt käytävissä yt-neuvotteluissa.

- En ole pyynnöistäni huolimatta saanut työehtosopimuksen mukaisia suunnitelmia ja asiakirjoja, joka osaltaan osoittaa sen, ettei yritys ole niitä myöskään tehnyt, sanoo pääluottamusmies Kalle Rantasuo.

- Tilanne on henkisesti todella raskas ja yrityksen johdon haluttomuus hoitaa asioita lain mukaisesti on erittäin kuormittavaa, työsuojeluvaltuutettu Jenni Nieminen toteaa.

Yhtiö on palkkaamassa uutta henkilöstöä ja samalla irtisanomassa prolaista henkilökuntaa. Menettely rikkoo henkilöstön järjestäytymisvapautta.

- Tulemme puuttumaan yhtiön toimintaan yt-neuvotteluissa, emmekä hyväksy jäsentemme ajojahtia. Lisäksi se, ettei esimerkiksi taloustietoja luovuteta henkilöstön edustajille riittävällä laajuudella, on vakava rike, toteaa Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä

Yhtiön pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu ovat yrityksen toimialan asiantuntijoita, siksi neuvottelujen lopputulokselle olisi hyödyllistä, että työnantaja kuuntelisi henkilöstön edustajien näkemyksiä eikä jääräpäisesti etenisi päin seinää, Mäkelä jatkaa.